ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Δεύτερο Θέμα Ιδέες

Η Aegean να βοηθηθεί και να μετονομαστεί σε Ολυμπιακή…

Αντώνης Ελευθεριάδης

Ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης έθεσε το θέμα της στήριξης του εγχώριου αερομεταφορέα. Ο υπουργός χαρακτήρισε στρατηγικού χαρακτήρα την εταιρεία και για το θέμα που αντιμετωπίζει ανέφερε πως οι ανταγωνιστές της Aegean λαμβάνουν κρατικές επιχορηγήσεις και αυτό δημιουργεί στον κλάδο νόθευση των κανόνων ανταγωνισμού, οπότε και είναι λογικό η εταιρεία να έχει αγωνία για το μέλλον της. «Το πρόβλημα δεν είναι αν θα μπει το δημόσιο ως μέτοχος στην εταιρεία, αλλά να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο», είπε ο υπουργός.

Προφανώς και δεν είναι πρόβλημα η ύπαρξη του δημοσίου ως μετόχου στην εταιρεία ειδικά άμα δεν είναι τελικά. Είναι ενδεικτικό των προθέσεων, αν λάβουμε υπόψη την σπουδή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στην προηγούμενη κρίση να προστατέψει τις τράπεζες και όχι τα συμφέροντα του δημοσίου. Οι εγχώριοι νεοφιλελεύθεροι είναι υπέρμαχοι του Friedman στις ιδιωτικοποιήσεις, προκειμένου εγχώριοι ολιγάρχες να κερδίσουν, όμως ξεχνάνε ένα βασικό στοιχείο της μονεταριστικής θεωρίας του Friedman ότι «businesses should be allowed to fail if they cannot compete» (οι επιχειρήσεις πρέπει να πτωχεύουν αν δεν είναι ανταγωνιστικές). 

Η αυτορρύθμιση των αγορών είναι πανάκεια μέχρι να μην είναι. Οι Αγγλοσάξωνες και οι Αμερικάνοι  στον κλυδωνισμό του χρηματοπιστωτικού τομέα προχώρησαν σε κρατικοποιήσεις, γεγονός που δεν είχε συμβεί ούτε στο κραχ του ’29. Σήμερα  η Lufthansa, η Air France/KLM και η Alitalia εξασφαλίζουν κρατική στήριξη πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά έναντι μετοχών. Οι κρίσεις εξάλλου απαιτούν σοσιαλιστικές λύσεις.

Στην Ελλάδα η λύση που αχνοφαίνεται είναι γνώριμη από τα παλιά, η κεφαλαιακή στήριξη να δοθεί έναντι μετατρέψιμων ομολογιών τύπoυ CoCos, σαν αυτές που είχαν εκδώσει οι ελληνικές συστημικές τράπεζες στις ανακεφαλαιοποιήσεις. To θέμα όμως που τίθεται εύλογα είναι ποιες θα είναι οι εγγυήσεις για να πάρουν πίσω τα χρήματά τους οι Έλληνες φορολογούμενοι; Και φυσικά η αναδιάρθρωση της εταιρείας θα οδηγήσει σε χιλιάδες απολύσεις, χωρίς το δημόσιο να μπορεί να τις εμποδίσει; Βολικά ενδεχομένως η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν θέλει να βάψει τα χέρια της με αίμα.

Το ζήτημα του ανταγωνισμού στην διαφαινόμενη κρίση είναι όντως φλέγον, καθώς αναδιατάσσει τον επιχειρηματικό χάρτη.  Ο συγκεκριμένος υπουργός βολικά τον έχει ξεχάσει στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, όπως αναφέρουν και εκθέσεις που ζήτησε η επιτροπή ανταγωνισμού, αλλά και μην ξεχνάμε και τις αιχμές της Hard Rock για τον διαγωνισμό για το καζίνο στο Ελληνικό αλλά και προσωπικά εναντίον του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη. 

Η λύση είναι μια. Η κυβέρνηση οφείλει να σώσει τον εθνικό αερομεταφορέα, αλλά να τον κρατικοποιήσει. Να σώσει τις θέσεις εργασίας και να τον αναδιατάξει για την επόμενη μέρα. 

Ωραίο θα ήταν πάντως και για εμάς τους πιο ρομαντικούς να μας κάνουν την χάρη να μετονομαστεί  σε Ολυμπιακή και ας στεναχωρηθεί ελαφρώς ο κ. Χατζηδάκης…