ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Ανθρωποι

Υγειονομική κάλυψη ανασφαλίστων – τι ισχύει με τον νέο νόμο

pic2

Με τη νομοθετική διάταξη και την Κοινή Υπουργική Απόφαση που βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα διασφαλίζεται η πλήρης και ελεύθερη πρόσβαση σε περίπου 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται επιτέλους πράξη η συνταγματική  υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας να εξασφαλίσει τον πλήρη και ισότιμο τρόπο απόλαυσης του κοινωνικού δικαιώματος της Υγείας για όλους τους πολίτες.

    • Λαμβάνεται μέριμνα ακόμα και για το μεγαλύτερο μέρος των μεταναστών χωρίς χαρτιά (παιδιά, έγκυες, ψυχικά ασθενείς, τοξικοεξαρτημένοι, αιτούντες άσυλο, χρόνιοι ασθενείς, κλπ).
    • Η βασική φιλοσοφία της νέας ρύθμισης είναι η ελεύθερη πρόσβαση στις δημόσιες δομές υγείας για όλους βάσει του ΑΜΚΑ και η πλήρης νοσηλευτική, διαγνωστική και φαρμακευτική κάλυψή τους. Για τις κατηγορίες των μεταναστών χωρίς χαρτιά (και ΑΜΚΑ) το υπουργείο επεξεργάζεται τρόπους εισαγωγής στο σύστημα μέσω ειδικών βεβαιώσεων ή προσωρινού ΑΜΚΑ.

Ήδη έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται τα διοικητικά και ηλεκτρονικά συστήματα του ΕΟΠΥΥ, της ΗΔΙΚΑ, των ΚΕΠ και των Υπηρεσιών Πρόνοιας για την εφαρμογή του νέου συστήματος

Ιστορική αναδρομή

Το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει το ζήτημα της πρόσβασης των ανασφάλιστων πολιτών σε υπηρεσίες υγείας συναποτελείται από ένα νομοθετικό διάταγμα του 1973 και μια σειρά ελλιπών Υπουργικών και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων που δεν αντιμετωπίζουν παρά μερικώς το πρόβλημα της υγειονομικής κάλυψης του πληθυσμού.

Εξάλλου, πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκυβέρνηση ΝΔ -ΠΑΣΟΚ, δέχτηκε να προωθήσει τις σχετικές ΚΥΑ του 2014 μόνο κατόπιν πιέσεων των δανειστών που είχαν θέσει ως προϋπόθεση την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων για την εκταμίευση δόσης του δανείου.

Τον Μάρτιο του 2015, με πρωτοβουλία του αναπλ. Υπουργού Υγείας, Α. Ξανθού, συγκροτήθηκε Ομάδα Εργασίας με στόχο τη μελέτη του νομοθετικού πλαισίου, την ανάλυση των προβλημάτων πρόσβασης στο δημόσιο σύστημα υγείας και τη διατύπωση πρότασης για νέα κανονιστική ρύθμιση. Για πρώτη φορά συμμετείχαν σε αντίστοιχη ομάδα εργασίας το Συντονιστικό Κοινωνικών Ιατρείων και οι εργαζόμενοι στο δημόσιο σύστημα υγείας. Η Ομάδα Εργασίας επεξεργάστηκε σχέδιο ΚΥΑ, το οποίο κατέθεσε στην πολιτική ηγεσία. Μετά τις απαραίτητες βελτιώσεις, το σχέδιο τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση.

Λόγω της ιστορικής συγκυρίας και της δημοσιονομικής κατάστασης (Ιούλιος 2015), αναβλήθηκε η έκδοση της ΚΥΑ.

Με την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, το Υπουργείο Υγείας κατέθεσε ένα σχέδιο 100 δράσεων, το οποίο έγινε αποδεκτό. Ο πρώτος άξονας των δράσεων ονομαζόταν “Καθολική Κάλυψη του Πληθυσμού” και η πρώτη δράση του άξονα ήταν η συγκεκριμένη Νομοθετική Διάταξη και η υπό έκδοση ΚΥΑ.

Τι νέο εισάγει η πολιτική πρωτοβουλία του Υπουργείου Υγείας:

    • Το σύστημα που θα εισάγει η ΚΥΑ βασίζεται στην κατοχή ΑΜΚΑ. Κάθε πολίτης, ασφαλισμένος ή ανασφάλιστος, θα μπορεί μόνο με το ΑΜΚΑ του –χωρίς δικαιολογητικά, χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, φραγμούς και έγκριση από τριμελείς επιτροπές– να απευθυνθεί σε οποιαδήποτε δομή του Δημόσιου Συστήματος Υγείας. Η ελεύθερη πρόσβαση εγγυάται για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως ιθαγένειας και εισοδηματικών κριτηρίων. Με αυτό τον τρόπο μπαίνει τέλος στον απαράδεκτο αποκλεισμό των ανασφάλιστων από το Δημόσιο Σύστημα Υγείας.
    • Το σύστημα πρόσβασης στη Δημόσια Περίθαλψη επεξεργάζεται η ΗΔΙΚΑ ΑΕ σε συνεργασία με το Υπ. Υγείας, το Υπ. Πρόνοιας, τον ΕΟΠΥΥ και τη ΓΓΔΕ.
    • Διασφαλίζεται ισότιμη πρόσβαση στο δημόσιο σύστημα υγείας για τους ανασφάλιστους, όπως και για τους ασφαλισμένους. Θα δικαιούνται πλήρεις νοσηλευτικές και διαγνωστικές υπηρεσίες, πρόληψη και χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής από τα ιδιωτικά φαρμακεία (εκτός από τα φάρμακα υψηλού κόστους που θα συνεχίσουν να χορηγούνται από τα φαρμακεία των νοσοκομείων και του ΕΟΠΥΥ).  Το κόστος της φαρμακευτικής δαπάνης μετακυλίεται από τον προϋπολογισμό των νοσοκομείων στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ.
    • Γίνεται αντιστοίχιση των παροχών που δικαιούνται οι ανασφάλιστοι με τον κανονισμό παροχών του ΕΟΠΥΥ
    • Διασφαλίζεται πρόσβαση σε όλους τους τύπους δημόσιων δομών Υγείας, άρα και στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία (εξαιρούνται μόνο τα Στρατιωτικά που ενδεχομένως θα ενταχθούν σε δεύτερη φάση).
    • Οι μόνοι διαχωρισμοί που διατηρούνται είναι οι εξής:- Οι ανασφάλιστοι που θα καλύπτονται από τη ρύθμιση θα δικαιούνται διαγνωστικές εξετάσεις μόνο στις δημόσιες δομές, όμως θα υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα επίσκεψης σε ιδιωτικά διαγνωστικά σε περιοχές που δε λειτουργούν αντίστοιχα δημόσια.
    •  Δε θα υπάρχει συμμετοχή στα φάρμακα μόνο για όσους έχουν εισόδημα κάτω των 6.000€. Οι άνω των 6.000€ ανασφάλιστοι θα επιβαρύνονται με τις συμμετοχές που έχουν και οι ασφαλισμένοι.
    • Η Νομοθετική Διάταξη και η ΚΥΑ περιέχει ρητές αναφορές σε ομάδες πληθυσμού που βρίσκονταν εκτός συστήματος υγείας ή αντιμετώπιζαν σημαντικά προβλήματα πρόσβασης, όπως οι πρόσφυγες, οι αιτούντες άσυλο, οι διοικητικά κρατούμενοι μετανάστες. Εκτός ρύθμισης παραμένουν ελάχιστες κατηγορίες  μεταναστών χωρίς χαρτιά, για τους οποίους όμως έχει ξεκινήσει σχετική συζήτηση με τα συναρμόδια Υπουργεία.
    • Επίσης, υπάρχει ρητή πρόβλεψη για τα παιδιά, τις εγκύους, όσους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας, τους ψυχικά ασθενείς, τους χρόνιους και τους βαριά νοσούντες, τους άστεγους και τους τοξικοεξαρτημένους, που δικαιούνται των παροχών της ρύθμισης ανεξαρτήτως νομικού καθεστώτος. Οι άνθρωποι που δεν υπάγονται σε μία από τις κατηγορίες δικαιούχων της ρύθμισης, είναι μόνο μετανάστες χωρίς κανένα έγγραφο, καμία βεβαίωση από αντίστοιχη δομή και χωρίς προβλήματα υγείας.
    • Το κόστος της ρύθμισης (περίπου 100 εκατομμύρια) θα αναλάβει ο ΕΟΠΥΥ. Εξάλλου, αυτή είναι και η εισήγηση του Υπουργείου Οικονομικών («το κόστος της πλήρους νοσοκομειακής και φαρμακευτικής περίθαλψης ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων προτείνεται να καλυφθεί από πιστώσεις του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ»).
    • Με αυτή τη ρύθμιση ευθυγραμμιζόμαστε ως χώρα και –επιτέλους- εφαρμόζονται οι  διεθνείς και συνταγματικές υποχρεώσεις της Πολιτείας για την απόλαυση του κοινωνικού δικαιώματος στην Υγεία:  άρθρο 21 παρ.3 του Συντάγματος, άρθρο 34 του Χάρτη Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημείο 11 του Μέρους Ι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη και άρθρο 25 παρ.1 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.