4 Ιουνίου 2018 | Editorial |

Ενα χρόνο μετά την καταστροφή της Βρίσας

Ενα χρόνο μετά  από την αποφράδα μέρα της 12ης Ιουνίου, που ο μεγάλος σεισμός των 6,7 ρίχτερ χτύπησε τη Λέσβο και σχεδόν ισοπέδωσε τη Βρίσα. Τι έχει γίνει από τότε προκειμένου  να αντιμετωπισθεί αυτή η μεγάλη καταστροφή;

Ενα χρόνο μετά  από την αποφράδα μέρα της 12ης Ιουνίου, που ο μεγάλος σεισμός των 6,7 ρίχτερ χτύπησε τη Λέσβο και σχεδόν ισοπέδωσε τη Βρίσα. Τι έχει γίνει από τότε προκειμένου  να αντιμετωπισθεί αυτή η μεγάλη καταστροφή;

Μέχρι τις 13/6, σ’ ένα 24ωρο, είχαν επισκεφθεί τη Βρίσα ο αναπληρωτής υπουργός Ν. Τόσκας, ο υπουργός υποδομών Χ. Σπίρτζης κι ο πρόεδρος του Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, ΟΑΣΠ, καθηγητής Ε. Λέκκας.

Την ίδια μέρα κηρύσσεται η Λέσβος, από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ λαμβάνονται τα πρώτα μέτρα για στέγαση, σίτιση των σεισμοπλήκτων από τον δήμο και την περιφέρεια κι αποφασίζεται η εκκένωση του οικισμού.

Στις επόμενες μέρες, εγκαθίστανται στη Γ.Γ.Αιγαίου μηχανικοί της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Συνεπειών από Φυσικές Καταστροφές, ΔΑΕΦΚ, και δέχονται αιτήματα για αυτοψίες κτηρίων.

Ολοκληρώνεται η διαδικασία οργάνωσης των ενεργειών όταν στις 7/7 ορίζεται συντονιστής των κρατικών κλιμακίων που εμπλέκονται σ’ αυτές τις ενέργειες ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Τεντόμας με την ιδιότητα του «αμισθί ειδικού συνεργάτη του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Π. Κουρουμπλή».

Μια πρώτη σημαντική παρέμβαση του Συντονιστή, 5 μέρες από την ανάληψη των καθηκόντων του, αφορά στην απόφαση του υπ. Παιδείας να επαναλειτουργήσει το σχολείο της Βρίσας.

Μετά από αίτημα του Δήμου, στις 27/7, προς το υπουργείο, η Τεχνική Υπηρεσία αναλαμβάνει τη μελέτη κι εκτέλεση έργου διαμόρφωσης του προαύλιου χώρου και τοποθέτησης λυόμενων αιθουσών. Το σχολείο, δημοτικό και νηπιαγωγείο, λειτούργησαν αρτιότατα κι έγιναν τα εγκαίνια κι έναρξη των μαθημάτων στις 9/10/2017.

Παράλληλα, μηχανικοί της ΚΤΥΠ, πρώην ΟΣΚ, εκτελούν αυτοψίες σε δημόσια και σχολικά κτήρια, όπου σε 8 διαπιστώνονται σοβαρότατες ζημιές. Αναλαμβάνει την επισκευή 8 σχολικών κτηρίων, αφού διατίθεται κονδύλι 3,4 εκατομ. ευρώ. Τα υπόλοιπα κτήρια τα αναλαμβάνει ο Δημος.

Μέσα στον Ιούλιο, βγαίνουν τα πρώτα συμπεράσματα για τις ανάγκες ανοικοδόμησης της Βρίσας. Είχαν ήδη δοθεί 300.000 ευρώ στο δήμο για σίτιση, στέγαση, άρση επικινδυνότητας από το Υπουργείο Εσωτερικών, και ακολουθούν άλλες 300.000 ευρώ από το Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το κοινωνικό επίδομα των 586,97 ευρώ για κάθε οικογένεια μόνιμων κατοίκων.

Στα τέλη Ιουλίου εκδίδονται οι ΚΥΑ για τη στεγαστική συνδρομή αποκατάστασης πληγέντων κτηρίων και για την επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης των πληγέντων μόνιμων κατοίκων για 2 χρόνια. Σε σύγκριση με τις συνδρομές για το σεισμό της Κεφαλονιάς, όπου είχαν δοθεί 1.000 ευρώ το τ.μ, στη Λέσβο δίνονται, για τους παραδοσιακούς οικισμούς, όπως η Βρίσα, 1200 ευρώ το τ.μ.. 

Δεσμεύονται 43,19 εκατομ. ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την αντιμετώπιση των βλαβών δημοσίων και ιδιωτικών κτηρίων, της επιδότησης ενοικίου κλπ., γενικά, δαπανών για την αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού.

Κατόπιν αυτού, συντάσσονται από τη ΔΑΕΦΚ Πρωτόκολλα Αυτοψίας Επικίνδυνως Ετοιμόρροπων Κτηρίων και αποστέλλονται για έγκριση κι οριστικοποίηση των κατεδαφίσεων στις αρμόδιες υπηρεσίες:1.Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, 2.Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, 3.Σ.Χ.Ο.Π. της Γ.Γ. Αιγαίου. Συγχρόνως εγκρίνονται 2,5 εκατ. ευρώ για τις κατεδαφίσεις, ανεξάρτητα από τα ήδη δεσμευμένα 43 εκατ..

Ακολουθούν, για όλη τη Λέσβο, το πάγωμα των υποχρεώσεων προς το Δημόσιο έως την άρση της έκτακτης ανάγκης, ο μηδενισμός της συμμετοχής στα φάρμακα για τη Βρίσα, μέχρι τις 31/5/2019 και έχει ήδη δοθεί κονδύλι στον Δήμο 330.000 ευρώ για αποζημιώσεις οικοσυσκευών.

Στην πορεία των ενεργειών έως σήμερα, σημαντικότατη ήταν η προσπάθεια του Συντονιστή Β. Τεντομα να θεσμοθετηθεί η «κατά παρέκκλιση δόμηση», αφού προηγούμενος νόμος του Ν. Σηφουνάκη το 2011 μείωσε το συντελεστή δόμησης, ήταν 1,6 κι έγινε 1 , με αποτέλεσμα πολλά από τα οικόπεδα των κατεδαφισμένων σπιτιών να μην έχουν καταλληλότητα δόμησης.

Ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και νοοτροπίες της προηγούμενης διακυβέρνησης, μέσω του νομοπαρασκευαστικού τμήματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, και με την πολιτική βούληση του Υπουργείου, κατατέθηκε στο ΣτΕ πρόταση ισχύος για την «κατά παρέκκλιση δόμηση» σε πληττόμενους παραδοσιακούς οικισμούς και περιμένει μια θετική απάντηση.

Η καταστροφή ήταν μεγάλη συνεπώς και τα προβλήματα δυσεπίλυτα. Οι άνθρωποι της Βρίσας απροετοίμαστοι γι’ αυτό που τους συνέβη, χωρίς εμπειρία σε συλλογικές διαδικασίες, με έντονη τη δυσπιστία και την αμφισβήτηση προς κάθε ενέργεια κρατικής συνδρομής.

Μεγάλο πρόβλημα ήταν και η έλλειψη στοιχειώδους συνεργασίας Περιφέρειας, Δήμου, που επηρέασε κι επηρεάζει την αποτελεσματικότητα και παρέμβαση των τοπικών αρχών προς την κεντρική εξουσία. Τα διδάγματα που αποκομίσθηκαν όμως ήταν πολλά.

Ο κρατικός μηχανισμός απέκτησε, για πρώτη φορά, εμπειρία οργανωμένης αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Η τοποθέτηση «τοπικού συντονιστή» αποδείχτηκε μια σημαντική κίνηση που κατάφερε να μειώση τους χρόνους απόκρισης του κρατικού μηχανισμού στο ελάχιστο δυνατό. Έγινε αναγκαία η συνεργασία μεταξύ των εκλεγμένων αυτοδιοικητικών και στις δύο βαθμίδες της αυτοδιοίκησης, συνεργασία που μπορεί να επιτευχθεί με το νέο αυτοδιοικητικό νόμο.

Τέλος, το σπουδαιότερο, ότι οι πολίτες πρέπει ν’ αποκτήσουν συνείδηση συμμετοχής και διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους. Είναι απαραίτητη η κριτική στάση απέναντι σε κάθε ενέργεια και πληροφορία που μπορεί να τους διαιρέσει ή διχάσει καθιστώντας απρόσιτη την επίλυση των προβλημάτων τους.

Απαραίτητη κι η κριτική και διεκδίκηση προς την Πολιτεία, αρκεί αυτή η διεκδικητική στάση να είναι τεκμηριωμένη και να συνδυάζεται με την ατομική και συλλογική ευθύνη και δράση.

Print Friendly, PDF & Email



Στην ίδια ενότητα