8 Μαΐου 2018 | Γραφές |

Χ. Ζωγράφου: Το μέγεθος  της υποκρισίας που ξεχείλισε στη  χτεσινή συνεδρίαση  του Δημοτικού Συμβουλίου Λέσβου ξεπέρασε τα όρια της υπομονής μου

Είμαι απ αυτούς που πιστεύουν ότι τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας. Αναρωτιέμαι λοιπόν: τα όρια του πολιτικού τους κόσμου σταματούν στην συνδιαλλαγή;  Δεν υπάρχει συνεργασία, συνεννόηση κοινή προσπάθεια;

Δεν το συνηθίζω να σχολιάζω τα δημοτικά συμβούλια δημόσια. Υπερασπίζω τις θέσεις μου κατά τις  συνεδριάσεις ήρεμα, αθόρυβα.

Το μέγεθος  όμως της υποκρισίας που ξεχείλισε στη  χτεσινή συνεδρίαση  ξεπέρασε τα όρια της υπομονής μου.

Το θέμα ήταν να συμφωνήσουμε ή όχι με το ψήφισμα της ΚΕΔΕ επί του νομοσχεδίου για την τοπική αυτοδιοίκηση.

Ένα κατάπτυστο για μένα ψήφισμα (σημ. ΜΠΛΟΚΙΑ: Το ψήφισμα της ΚΕΔΕ μπορείτει να το διαβάσετε στο τέλος του κειμένου).

Το νομοσχέδιο, που έχει γίνει γνωστό από πέρυσι με τη μορφή του προσχέδιου και το οποίο στο μεταξύ έχει ενσωματώσει  πολλές σημαντικές προτάσεις  του  δικτύου κοινοτήτων , οι οποίες δίνουν λόγο ύπαρξης στις κοινότητες, πόρους και αρμοδιότητες,

που διανέμει τους πόρους της ΚΑΠ με δικαιότερο τρόπο, λαμβάνοντας υπ΄ όψιν όχι μόνο τα πληθυσμιακά κριτήρια αλλά και γεωγραφικές και άλλες παραμέτρους,

που  αποσυνδέει τα κοινοτικά συμβούλια από το δημοτικό ψηφοδέλτιο, δίνοντας τη δυνατότητα στα χωριά να διοικηθούν από τους αξιότερους πολίτες τους.

και που βέβαια εισάγει ως εκλογικό σύστημα για την τοπική αυτοδιοίκηση την απλή αναλογική, δεν είναι το ιδανικότερο.

Επιδέχεται πολλές διορθώσεις. Αρκετές ακούστηκαν χθες από την πλευρά της ελάσσονος αντιπολίτευσης. Και άλλες πολλές ακόμα μπορούν να κατατεθούν στους 2 περίπου μήνες που θα μεσολαβήσουν ως την ψήφιση του.

Όμως η δημοτική αρχή μαζί και η αξιωματική αντιπολίτευση εστίασαν αποκλειστικά στον εκλογικό νόμο (να μην είχαν προλάβει να  διαβάσουν  το υπόλοιπο;)

Ε, λοιπόν,  τι αριστερό παρελθόν δεν επικαλέστηκαν προκειμένου ο λόγος τους  να γίνει και καλά βαρύτερος,  τι  θρήνος δεν ξέσπασε για την σίγουρη ακυβερνησία που θα προκύψει και θα ταλαιπωρήσει τον φτωχό λαό. Το μόνο βέβαιο, το μόνο σίγουρο, το   πέραν  πάσης αμφιβολίας  αποτέλεσμα από την εφαρμογή της απλής αναλογικής θα είναι η συνδιαλλαγή. Και μόνο η συνδιαλλαγή  και αποκλειστικά η συνδιαλλαγή!!!!! Καμιά ελπίδα ή πιθανότητα για κάτι άλλο. Αλωστε και αυτός ο λαός , τι παιδεία έχει;

Είμαι απ αυτούς που πιστεύουν ότι τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας. Αναρωτιέμαι λοιπόν: τα όρια του πολιτικού τους κόσμου σταματούν στην συνδιαλλαγή;  Δεν υπάρχει συνεργασία, συνεννόηση κοινή προσπάθεια;

Στο σημερινό δημοτικό συμβούλιο, με την παρούσα σύνθεση , δεν ψηφίζονται τα θέματα κατά μεγάλο ποσοστό  και με την ψήφο της αντιπολίτευσης;    Αλλά και πολλά στελέχη των της δημοτικής αρχής δεν έχουν από νωρίς  διαχωρίσει τη θέση τους από αυτήν, αφήνοντας έκθετο τον ισχυρισμό πως οι συνδυασμοί που προκύπτουν από τα ενισχυμένα σύστημα είναι σταθεροί;

Το ψήφισμα εγκρίθηκε.  Κατά πλειοψηφία.

Μετά από μια εξαντλητική συζήτηση η ψήφος δόθηκε με πλήρη επίγνωση. Κλάματα εκ των υστέρων δεν έχουν καμιά αξία.

Τώρα θέλω να συμπληρώσω εν κατακλείδι και  δυο σκέψεις πιο θεωρητικές.

Διανύουμε  την περίοδο που ο καπιταλισμός βρίσκεται στο υψηλότερο στάδιο της ανάπτυξής  του στο δυτικό κόσμο. Γι να στηρίξει την κυριαρχία του, έχει αναπτύξει ένα πολύ ισχυρό πλέγμα νόμων, θεσμών, κανόνων, μηχανισμών κλπ (το εποικοδόμημα), δίνοντας του και μια επίφαση  δημοκρατικότητας που τον βοηθά να στηρίζεται σε αυτές τούτες τις λαϊκές μάζες που καταπιέζει.

Συμφωνώ ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ  δε μπορεί να ανατρέψει τον καπιταλισμό και μάλιστα με την εξαρτημένη του μορφή που βιώνουμε στην Ελλάδα.  ΄Οπου μπορεί όμως και όσο του επιτρέπουν οι δυνάμεις του δίνει σουβλιές στο εποικοδόμημα του.  Το πόσο αυτές πονάνε το τέρας ,φαίνεται από το μέγεθος των  αντιδράσεων των φορέων που το στηρίζουν.

Σ΄αυτό το πλαίσιο εντάσσεται  και η αντίδραση της ΚΕΔΕ και των συν αυτή.

Η ΚΕΔΕ,  που δεν έχει βγάλει άχνα για κανένα από τα σκάνδαλα που σκάνε κάθε μέρα στον αέρα (σημειώστε πως ο κος Πατούλης είναι γιατρός  ).

Η ΚΕΔΕ που  έμενε μεν Ευρώπη , αλλά όχι και να υιοθετήσει ένα εκλογικό σύστημα που εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Η ΚΕΔΕ που τα περισσότερα μέλη της απροκάλυπτα ταυτίζονται με τις απόψεις της Ν.Δ, δεν έχει άλλο ενδιαφέρον η μη μόνο να μην ταραχθει το status του εποικοδομήματος όπου η συνδιαλλαγή έχει και σαφές οικονομικό αντίκρισμα.

+Η Χρυσούλα Ζωγράφου είναι δημοτική σύμβουλος Λέσβου

 

Το Ψήφισμα της ΚΕΔΕ

Το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. συνεδρίασε σήμερα και εξέτασε το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου που αφορά τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Μετά από διαλογική συζήτηση μεταξύ των μελών του Δ.Σ. έκρινε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου

  • Δεν προωθεί καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης , που είναι κοινώς αποδεκτό ότι έχει ανάγκη η χώρα και οι πολίτες. Δεν αντιμετωπίζει και δεν επιλύει κανένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης.
  • Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που το μόνο που αλλάζει ουσιαστικά, είναι το εκλογικό σύστημα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Για πρώτη φορά θεσπίζονται δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα, για κοινότητες ανω των 500 κατοίκων και για κοινότητες κάτω των 500, , όπου εισάγεται ενιαίο ψηφοδέλτιο.
  • Την ώρα που η χώρα έχει ανάγκη από μια δημιουργική ανατροπή στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν στη ρίζα τους τα προβλήματα που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία και την κρίση, η Κυβέρνηση προωθεί ένα Νόμο που καθιστά ακόμη πιο σφικτό τον εναγκαλισμό της Αυτοδιοίκησης από την Κεντρική Εξουσία.
  • Προβλέπει τη μείωση της θητείας των αιρετών από 5, σε 4 χρόνια, σε αντίθεση με ότι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη και σε βάρος του προγραμματικού σχεδιασμού των Δήμων.
  • Τα προβλήματα των Δήμων δεν θα επιλυθούν με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος αλλά με αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, με ενίσχυση της οικονομικής ανεξαρτησίας και διοικητικής αυτοτέλειας τους, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.
  • Δεν προωθεί την αποκέντρωση και τη πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με τη  μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση. Δεν είναι τυχαίο ότι στο πλαίσιο του διαλόγου που διεξήχθη, δεν υπήρξε καμία συνάντηση μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων και των εκπροσώπων της ΚΕΔΕ για να συζητηθεί το θέμα της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων.
  • Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και περίπου δύο χρόνια ένας διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και των θεσμικών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης, στο νομοσχέδιο αυτό δεν συμπεριλήφθηκε καμία από τις προτάσεις που έχει καταθέσει η Κ.Ε.Δ.Ε. , οι οποίες διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο τριών συνεδρίων, σε Βόλο, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα.
  • Θα προκαλέσει ακυβερνησία στους Δήμους. Με την απλή αναλογική στην κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, οι δήμαρχοι που δεν θα εκλεγούν από τον πρώτο γύρο, αλλά στο δεύτερο, δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συμβιβασμούς και τις ισορροπίες για να ληφθεί μια απόφαση. Είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει τα δημοτικά συμβούλια σε διακοσμητικά όργανα των Δήμων, προτιμά «ανίσχυρους» δημάρχους, παραλυτικές ισορροπίες στους Δήμους και ενίσχυση του ρόλου των ακραίων και θνησιγενών πολιτικών σχημάτων , που θα καταστούν πέραν πάσης δημοκρατικής λογικής σε ρυθμιστές που θα εκβιάζουν το σχηματισμό πλειοψηφιών.
  • Επιχειρεί να επαναφέρει από το «παράθυρο» τις Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». Με τον τρόπο αυτό τα Δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Ο κατακερματισμός της χρηματοδότησης των δημοτικών έργων στις Τοπικές Κοινότητες καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους , λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού και αδυναμίας έγκυρου συντονισμού.
  • Καταργείται η αυτοδίκαιη θέση σε αργία των αιρετών σε περίπτωση αμετάκλητης παραπομπής για κακούργημα, μόνον εάν έχουν επιβληθεί περιοριστικοί όροι ή προσωρινή κράτηση, και πλέον θα αρκεί μόνον η αμετάκλητη παραπομπή για κακούργημα.
  • Τίθενται σε κίνδυνο οι κοινωνικές υπηρεσίες που σήμερα προσφέρουν οι Δήμοι σε όλη τη χώρα. Η χρηματοδότησή τους θα εξαρτάται από μικροκομματικούς στόχους. Δεν αναφέρεται το μέλλον των κοινωνικών υπηρεσιών όταν λήξει η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και στην κατανομή των Εθνικών πόρων εισάγονται (μη μετρήσιμα υποκειμενικά) κριτήρια.
  • Αυξάνεται το φορολογικό βάρος των δημοτών. Η ένταξη της χρηματοδότησης της Υπηρεσίας Πρασίνου στα ανταποδοτικά αποτελεί ουσιαστικά ένα νέο φόρο και καλεί τους δημότες να χρηματοδοτήσουν το κόστος λειτουργίας της υπηρεσίας.
  • Δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, δεδομένου ότι δεν προτείνεται Επιχειρησιακό Πρόγραμμα εφαρμογής του Κλεισθένη και δεν υποστηρίζεται από χρηματοδοτικούς πόρους, κίνητρα και επιχορηγήσεις.
  • Παραπέμπει αόριστα στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντάς τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
  • Δημιουργεί τον μηχανισμό του δημοτικού διαμεσολαβητή στο επίπεδο του Νομού, με πολλές αρμοδιότητες ελεγκτικού χαρακτήρα, που καταστρατηγούν το άρθρο 102 του Συντάγματος.
  • Προτείνει μία κενή περιεχομένου κατηγοριοποίηση Δήμων. Με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση , ενώ αναγνωρίζει νομικά το ζήτημα ότι οι δήμοι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, δεν διατυπώνει ρυθμίσεις που διασφαλίζουν την ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες σε όποιον Δήμο και αν κατοικούν.
  • Η χρήση των τοπικών δημοψηφισμάτων με τον τρόπο που σχεδιάζεται ενέχει σοβαρούς κινδύνους να καταστούν εργαλεία εξυπηρέτησης ξένων προς την Πατρίδα μας συμφερόντων, αλλά και προώθησης λαϊκίστικων και τοπικιστικών αιτημάτων και πολιτικών.
  • Ο εκλογικός νόμος με εντελώς αντιδημοκρατική λογική, μειώνει τον αριθμό των υποψηφίων που μπορούν να συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια, γεγονός που υπηρετεί τη λογική της πολυδιάσπασης της ψήφου.
  • Κατασκευάζει Δήμους ομήρους του εκάστοτε Υπουργού. Ο εκάστοτε Υπουργός θα ορίζει τον Επόπτη Νομιμότητας. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προωθείται η περαιτέρω ομηρία των Δήμων μέσω:

α) πρόσθετων ελεγκτικών μηχανισμών β) περιορισμού της διοικητικής αυτοτέλειας των Δήμων γ) της οικονομικής κηδεμονίας των Δήμων από τον Υπουργό Εσωτερικών.

Η Διοικητική Εποπτεία των ΟΤΑ δεν περιορίζεται σε απλό έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και στον πειθαρχικό έλεγχο, όπως το Σύνταγμα ορίζει, αλλά επεκτείνεται με την καθιέρωση έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών και γενικών κατευθύνσεων, τόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ. Με τον τρόπο αυτό επηρεάζεται αποφασιστικά η ελευθερία δράσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, στραγγαλίζεται ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος πλέον μετατρέπεται σε μια αποκεντρωμένη διοικητική υπηρεσία του Κράτους.

Με βάση τα παραπάνω, το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε αποφασίζει

  1. Να απορρίψει στο σύνολό του το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου, και να το επιστρέψει στον Υπουργό ως απαράδεκτο , γιατί δεν προωθεί καμία αλλαγή στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους , δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις που έχει εκφράσει και καταθέσει επίσημα η Κ.Ε.Δ.Ε. , αλλά και δεν ανταποκρίνεται στις μεγάλες ανάγκες που έχει σήμερα ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης, για να επιτελέσει το έργο του, προς όφελος των τοπικών μας κοινωνιών.
  2. Να ζητήσει την απόσυρση του νομοσχεδίου.
  3. Να ζητήσει την άμεση έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου με την Κυβέρνηση, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον δύο μηνών, προκειμένου να υπάρξει ένα σχέδιο νόμου που θα προωθεί πραγματικά τη μεταρρύθμιση.
  4. Να καταγγείλει ότι το συγκεκριμένο Ν/Σ οδηγεί τους Δήμους σε ακυβερνησία, χάος και παράλυση. Ενώ ενισχύει τη διαφθορά και την συναλλαγή στην καθημερινή λειτουργία των Δήμων.
  5. Να ζητήσει από τον Υπουργό να δεσμευθεί πως δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή του εκλογικού συστήματος των αυτοδιοικητικών εκλογών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Αυτοδιοίκησης. Σε κάθε περίπτωση, η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος να ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές.
  6. Να ζητήσει τη σύσταση Επιτροπής στην οποία θα συζητηθούν όλα τα ζητήματα που χρήζουν επίλυσης μέσω της επόμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης.
  7. Καλεί τα Δημοτικά Συμβούλια και τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων να συνεδριάσουν και να λάβουν αποφάσεις, στη βάση του παρόντος ψηφίσματος.

Καλεί όλους τους Δήμους στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση και στο κοινό Συνέδριο ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Μαΐου 2018

Print Friendly, PDF & Email



Στην ίδια ενότητα