10 Οκτωβρίου 2017 | Πολιτική |

Σκουρλέτης: Δεν καταργούνται οι κοινότητες

Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη που παραχώρησε στην εφ. «Πατρίς» ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης ανοίγει τα χαρτιά του για τα βασικά σημεία των θεσμικών μεταρρυθμίσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Η ώρα των αλλαγών έφτασε. Το θέλουν όλοι» αναφέρει χαρακτηριστικά και προαναγγέλλει ότι το νομοσχέδιο, μετά από έναν εξαντλητικό διάλογο με τους φορείς της αυτοδιοίκησης, θα κατατεθεί προς διαβούλευση έως το τέλος του χρόνου.

Για πρώτη φορά ο κ. Σκουρλέτης ξεκαθαρίζει ότι τα τοπικά συμβούλια στις κοινότητες θα παραμείνουν έχοντας μάλιστα μεγαλύτερες δυνατότητες παρέμβασης, ενώ όσον αφορά την απλή αναλογική επισημαίνει ότι είναι «η πιο ενδεδειγμένη  λύση για να ωριμάσουμε ακόμη περισσότερο στο πεδίο της συνεννόησης για την προώθηση τοπικών ζητημάτων», αλλά ταυτόχρονα δηλώνει σαφέστατα ότι θα υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για την ομαλή διοίκηση των δήμων. Σαφής και απόλυτος είναι ο υπουργός και στο θέμα της αλλαγής των ορίων των δήμων λέγοντας ότι «Το χωροτάξικο δεν θα ανοίξει σ΄ αυτή τη φάση» ενώ επαναλαμβάνει τη θέση του για αποσύνδεση των αυτοδιοικητικών εκλογών από τις ευρωεκλογές. Στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη ο κ. Σκουρλέτης απαντά και σε μια σειρά ερωτήματα για επίκαιρα πολιτικά, και όχι μόνο, θέματα…

Κύριε υπουργέ πότε τελικά θα έρθει προς διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στον  «Καλλικράτη». Θα ψηφιστεί εντός του 2017, όπως έχετε ανακοινώσει ή θα πάρει παράταση για την ερχόμενη χρονιά;

Στόχος μας είναι εντός του τρέχοντος έτους να κατατεθεί η πρώτη  μεταρρυθμιστική παρέμβαση στο θεσμικό πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με σημαντικές τομές, για την εμβάθυνση της δημοκρατίας, για την ενίσχυση της συμμετοχής των δημοτών στα τοπικά ζητήματα  και στον έλεγχο των πεπραγμένων, αλλά και με θετικές αλλαγές στον τρόπο που οι δήμοι λειτουργούν και υποστηρίζονται. Ο διάλογος με τους ανθρώπους και τους φορείς της Αυτοδιοίκησης είναι εξαντλητικός και πολύμηνος. Πιστεύω ότι η χρονική περίοδος είναι ώριμη, καθώς έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τη θέσπιση του «Καλλικράτη» και είναι ξεκάθαρο ότι χρειάζονται  αλλαγές. Όλοι τις  θέλουν, μα είναι και βασική προϋπόθεση, έτσι ώστε να εναρμονιστεί η συνολική προσπάθεια για την οικονομική διέξοδο της χώρας, με το εγχείρημα του εκσυγχρονισμού των  συμμετοχικών θεσμών και των διοικητικών δομών, προκειμένου να πολλαπλασιαστούν τα αποτελέσματα.   Ήρθε η ώρα των αλλαγών.

Πρέπει πλέον να θεωρούμε δεδομένο ότι θα αλλάξει ο εκλογικός νόμος και θα ισχύσει η απλή αναλογική στις εκλογές για την Τ.Α. Ποιες ασφαλιστικές δικλίδες θα προβλέπονται, ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή διοίκηση των δήμων;

Το ερώτημα αυτό μας έχει απασχολήσει αρκετά, ιδίως όταν διαπιστώσαμε την πραγματική αγωνία ορισμένων αυτοδιοικητικών στελεχών για την «επόμενη ημέρα» των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι να μπορέσει να εκφραστεί η βούληση των πολιτών με τον πλέον αντιπροσωπευτικό τρόπο. Και θα είναι πρώτα απ’ όλα ευθύνη της ίδιας της τοπικής κοινωνίας να αποφασίσει, να συνεννοηθεί και να επιλύσει με τις επιλογές της τέτοιου είδους ζητήματα.  Αυτή είναι και η ουσία της απλής αναλογικής, το επίδικο που την επιβάλλει ως την πιο ενδεδειγμένη  λύση για να ωριμάσουμε ακόμη περισσότερο στο πεδίο της συνεννόησης για την προώθηση τοπικών ζητημάτων με κριτήριο το κοινό όφελος. Ωστόσο, δεν παραβλέπουμε ότι θα απαιτηθούν κάποιες δικλείδες ασφαλείας. Έχουμε σκέψεις και είμαστε πρόθυμοι να ακούσουμε και άλλες.

Με τα όρια των δήμων τι θα γίνει; Έχετε πει πολλές φορές ότι δεν θα αλλάξουν. Είναι οριστική αυτή η απόφασή σας;

Η ριζική αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου, κάτι που περιλαμβάνει και το χωροταξικό ζήτημα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι βασικό ζητούμενο. Μα όταν μιλάμε για αλλαγές τέτοιου μεγέθους και αντίκτυπου, για την μεταφορά αρμοδιοτήτων, για ένα διαφορετικό μοντέλο τοπικής διακυβέρνησης, για την ενίσχυση της αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή για την παρέμβαση στον αριθμό των δήμων, είναι απαραίτητη μια σίγουρη και αξιόπιστη πρόταση  για την οικονομική υποστήριξη όσων σχεδιάζεις. Γι’ αυτό και μιλώ για δύο φάσεις  μεταρρύθμισης. Στην πρώτη θα γίνουν εκείνες οι αλλαγές που, εκτός από ότι απαραίτητες, μπορούν και να υποστηριχθούν οικονομικά. Θα γίνουν πράξη οι παρεμβάσεις που συμπίπτουν με τις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας και τη δημοσιονομική κυριολεξία αυτής της περιόδου. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, όπως είναι ο στόχος, τότε θα εξεταστεί η ολοκλήρωση της παρέμβασης. Οπότε, χωροταξικό θέμα δεν ανοίγει. Αν χρειαστεί, μπορεί να εξετάσουμε κάποιες ελάχιστες  περιπτώσεις, όπου μια αλλαγή είναι εξόφθαλμα απαραίτητη.

 Στην πρόσφατη επίσκεψη σας στην Καλαμάτα ανακοινώσατε ότι δεν πρόκειται να καταργηθούν οι πρόεδροι των κοινοτήτων. Θα παραμείνουν και τα Τοπικά Συμβούλια με τη σημερινή τους μορφή, ή θα υπάρχει μόνο ένας εκπρόσωπος, ανά τοπική κοινότητα;

Δεν έχουμε σκοπό να καταργήσουμε τους προέδρους και τα συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων. Θα ήταν πράγματι, μια ενέργεια εμπρηστική και χαοτική. Δεν πρεσβεύουμε αλλαγές για τις αλλαγές, για να δείξουμε ότι έχουμε πρόγραμμα και ιδέες. Το όραμα της Κυβέρνησης  για την οργάνωση και την λειτουργία των ΟΤΑ, για τη συνεισφορά των τοπικών κοινωνιών, των κινημάτων, των συλλογικοτήτων, των ανήσυχων πολιτών στα κύρια ζητήματα της ζωής στις πόλεις και στα χωριά τους, είναι στοιχεία που συνθέτουν την πολιτική μας. Θέλουμε να λειτουργούν τα πράγματα και να είναι καλύτερα από πριν. Σε αυτό το πλαίσιο δεν αποκλείεται να ενισχυθούν οι δυνατότητες παρέμβασης των Τοπικών Συμβουλίων.

Τον Μάιο του 2019 είναι προγραμματισμένες οι Ευρωεκλογές. Τρεις μήνες αργότερα λήγει η τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδος οπότε, αν ισχύει η θέση της κυβέρνησης για εξάντληση της τετραετίας, θα έχουμε εθνικές εκλογές. Αν τελικά μετατεθούν και οι αυτοδιοικητικές εκλογές για το φθινόπωρο θα έχουμε και τρίτη εκλογική αναμέτρηση μέσα σε 4-5 μήνες. Είναι αυτό εφικτό; Ή μήπως δούμε διπλές κάλπες (Εθνικές – Ευρωεκλογές) το Μάιο ή (Εθνικές – Αυτοδιοικητικές)  τον Σεπτέμβριο;

Δεν χρειάζεται να χανόμαστε σε πολύπλοκα σενάρια. Είναι γνωστό πότε θα γίνουν οι εθνικές εκλογές. Αυτό που προκρίνουμε είναι η αποσύνδεση των εκλογών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση από τις Ευρωεκλογές,  βάσει της πεποίθησης ότι κάθε μία από αυτές τις εκλογικές αναμετρήσεις έχει διαφορετικό ζητούμενο, το οποίο δεν υπηρετείται  από την ταυτόχρονη εκλογική διαδικασία.

Έχετε εικόνα πόσοι συμβασιούχοι παραμένουν απλήρωτοι λόγω άρνησης των επιτρόπων να υπογράψουν τα εντάλματα; Η προκήρυξη για μονιμοποίηση πόσους συμβασιούχους θα αφορά;

Τα στοιχεία αυτά δεν υποβάλλονται άμεσα στο υπουργείο και είναι διαρκώς μεταβαλλόμενα, καθώς έχουμε θετική έκβαση για τους εργαζόμενους στον ένα δήμο μετά τον άλλο. Αυτό μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα,  να υπάρχει πρόοδος υπέρ των εργαζομένων, καθώς θεωρούμε ότι έχουμε απαντήσει επαρκώς σε όλα τα ερωτήματα για το συγκεκριμένο ζήτημα. Το σημαντικότερο είναι ότι προωθήσαμε μια ρύθμιση η οποία λύνει τον «γόρδιο δεσμό» της ομηρίας χιλιάδων συμβασιούχων. Οι δήμοι μπορούν πλέον,  και βρισκόμαστε στο τέλος αυτής της διαδικασίας, να προσδιορίσουν τις ανάγκες τους σε μόνιμο, τακτικό προσωπικό στην καθαριότητα και αυτές οι ανάγκες να καλυφθούν με διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Προβλέψαμε και την λελογισμένη πριμοδότηση των συμβασιούχων που απασχολούνται το τελευταίο διάστημα στις υπηρεσίες καθαριότητας. Οι ΟΤΑ θωρακίστηκαν απέναντι στην χρήση ιδιωτικών εταιριών, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις αυξάνουν το κόστος για τους δημότες, εξαιτίας της διαμεσολάβησης που ασκούν, ανάμεσα στον δήμο και το έργο της αποκομιδής των απορριμμάτων. Τα αιτήματα που έχουμε δεχτεί από τους δήμους για την πρόσληψη τακτικού προσωπικού κινούνται περί τις 5.000. Σύντομα αναμένεται η αποσαφήνιση, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, του τελικού αριθμού.

Είμαι κατά των επενδύσεων με «σημαία ευκαιρίας»

Το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2018 είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο, όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα (3,5%) και το ρυθμό ανάπτυξης (2,4%). Είναι εφικτοί αυτοί οι στόχοι;

Οι στόχοι δεν είναι αυθαίρετοι, αντανακλούν δεσμεύσεις, συμφωνίες και εκτιμήσεις για την πορεία της οικονομίας, όχι μόνο για το 2018, αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Αναμφισβήτητα εργαζόμαστε για να τους  πετύχουμε. Ωστόσο, ήδη από τις αρχές του 2015 δίνεται ένας πολύ δύσκολος αγώνας προκειμένου η κοινωνία να κρατηθεί όρθια μέσα στην κρίση και η οικονομία να πάει ένα βήμα πιο πέρα. Κι αυτός ο αγώνας δεν γίνεται με απόλυτες βεβαιότητες, αλλά με την ελπίδα ότι θα επιτευχθεί ο στόχος που καθορίζεται κάθε φορά. Έτσι και τώρα ελπίζουμε ότι θα τα καταφέρουμε. Έχουμε σοβαρές, απτές ενδείξεις μιας θετικής μεταβολής στην οικονομία, που μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την υλοποίηση των σχεδιασμών μας. Όλα εξαρτώνται από την επίπονη προσπάθεια του λαού μας.

Θεωρείτε ότι η Ελλάδα μπορεί να βγει από τα Μνημόνια τον Αύγουστο του 2018 ή θα χρειαστεί μια ενισχυμένη πιστοληπτική γραμμή στήριξης. Μια τέτοια εξέλιξη θα συνιστά αποτυχία για την κυβέρνησή σας;

Η έξοδος από τα μνημόνια το 2018 συνιστά μια συγκεκριμένη δέσμευση της κυβέρνησης και πολλά θα κριθούν από την πορεία μας προς αυτό τον στόχο, ακόμη και οι πιθανότητες επίτευξης του πλεονάσματος και του ρυθμού ανάπτυξης, για τα οποία ρωτήσατε προηγουμένως. Είναι δεδομένο ότι από το αποτέλεσμα θα κριθούν και οι επιλογές της κυβέρνησής μας. Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι όσο πιο καλές είναι οι επιδόσεις της οικονομίας μας το 2018, τόσο καλύτερες θα είναι οι συνθήκες διεξόδου.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις με την ΕΛΝΤΟΡΑΝΤΟ και το Ελληνικό οι αντίπαλοί σας, σας κατηγορούν ότι είστε υπέρ των επενδύσεων μόνο στα λόγια; Τι απαντάτε;

Θεωρώ κακή υπηρεσία την αποδοχή επενδύσεων με «σημαία ευκαιρίας», για να δανειστώ έναν όρο από τη ναυτιλία,  οι οποίες επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν την οικονομική κρίση και τις πιεστικές ανάγκες του λαού μας για εργασία, ώστε να γίνουν αποδεκτές ανεξέλεγκτες δραστηριότητες σε βάρος των συμφερόντων της χώρας μας. Θέλουμε τις επενδύσεις, χρειαζόμαστε τις επενδύσεις, αλλά, ταυτόχρονα επενδύουμε στο μέλλον. Κι αυτό, πρακτικά σημαίνει ότι, όπως και κάθε ευρωπαϊκή χώρα, επιθυμούμε αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες, με σεβασμό στη νομοθεσία μας και στο περιβάλλον.

Όσο για την γενικότερη στάση της κυβέρνησης, θα θυμίσω ότι εδώ και μήνες, με δική μας ευθύνη, υλοποιείται ο  αγωγός φυσικού αερίου «TAP», ένα πολυεθνικό έργο  με προϋπολογισμό άνω των δύο δισ. ευρώ, με συμβόλαια που περιλαμβάνουν ελληνικές εταιρίες και χιλιάδες εργαζόμενους, το οποίο προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς. Περιέργως, δεν προβάλλεται ιδιαίτερα, ίσως επειδή δεν ταιριάζει με το πλαστό αφήγημα περί μιας κυβέρνησης η οποία υποστηρίζει τις επενδύσεις μόνο στα λόγια. Στην περίπτωση της «Eldorado», η ελληνική Κυβέρνηση ασκεί ένα αναφαίρετο δικαίωμά της με την προσφυγή στη διαιτησία, ενώ στο Ελληνικό, όπου εκδόθηκε η απόφαση του ΚΑΣ, το παράδοξο και απαράδεκτο θεωρώ ότι είναι ο χλευασμός, από μια μερίδα πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων, αλλά και Μέσων Ενημέρωσης, των αρχαιολόγων και των μελών του ΚΑΣ, επειδή άσκησαν με ζέση και ευσυνειδησία το καθήκον τους.

Η κεντροαριστέρα κινείται σε νεοφιλελεύθερη τροχιά

Βλέπουμε τελευταία στις δημοσκοπήσεις να κλείνει η ¨ψαλίδα¨ ανάμεσα σε Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ. Πιστεύετε ότι τελικά μπορεί να υπάρξει ολική ανατροπή και να είστε ξανά πρώτο κόμμα;

Όλοι έχουμε συγκεκριμένη άποψη για την συμβολή και τον ρόλο των δημοσκοπήσεων στις εκλογικές αναμετρήσεις των τελευταίων ετών και γνωρίζουμε κατά πόσο δικαιώθηκαν ή όχι. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και η πιο άρτια δημοσκόπηση αποτυπώνει μια στιγμιαία εικόνα. Η στάση  των πολιτών απέναντι στο κυβερνητικό έργο και η άποψη για το ποιος μπορεί να υπηρετήσει καλύτερα τον στόχο της οικονομικής ανάκαμψης προς όφελος των πολλών, εξαρτάται από τις προσπάθειες που καταβάλλονται προς αυτή την κατεύθυνση και από τα αποτελέσματα.

 Οι εξελίξεις στην Κεντροαριστερά σας αφορούν άμεσα ή έμμεσα; Σας προβληματίζει η συγκρότηση ενός νέου πολιτικού φορέα αφενός, και αν θα βλέπετε μια κυβερνητική συνεργασία μαζί του αφετέρου;

Ο συγκεκριμένος πολιτικός χώρος έχει να λύσει σοβαρά ζητήματα που τον απασχολούν, πριν οι πρωτοβουλίες και η δράση του προκαλέσουν έναν  ευρύτερο προβληματισμό. Όσο θα κινείται σε μια νεοφιλελεύθερη τροχιά και η  τακτική του θα καθορίζεται μονοδιάστατα από τον στόχο της  εκλογικής επιβίωσης στελεχών του και υποδιαιρέσεων που τον συγκροτούν, θα δίνει μάχες με τον εαυτό του και θα καταψηφίζει νομοθετικές ρυθμίσεις που θεωρεί σωστές ή θα προσπαθεί να οξύνει την πολιτική αντιπαράθεση με αστήριχτους ισχυρισμούς.

Print Friendly, PDF & Email



Στην ίδια ενότητα