13 Σεπτεμβρίου 2017 | Κάθε μέρα |

Δρόμος Καλλονή – Σίγρι: Στην τελική ευθεία η επανεκκίνηση

Εκθετη η Ν.Δ, που σαν κυβέρνηση όχι μόνο ξεκίνησε το έργο υποκοστολογημένο που φυσικά κινδύνεψε να μείνει στη μέση, αλλά προσπάθησε να σταματήσει και την επέκταση της σύμβασης που αυτή είχε υπογράψει!

Στην τελική ευθεία βρίσκεται, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες μας η επανεκκίνηση της κατασκευής του δρόμου Καλλονή – Σίγρι, ενός έργου, που όπως πρόσφατα αποκάλυψε στη βουλή ο αρμόδιος Υπουργός Χ. Σπίρτζης, ουσιαστικά ξεκίνησε, από την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, υποκοστολογημένο!

Η υπογραφή της επέκτασης της σχετικής σύμβασης είναι θέμα ημερών και το αμέσως επόμενο διάστημα το έργο αναμένεται να ξεκινήσει πάλι!

Οπως όμως ειπε στη βουλή ο Χ. Σπίρζης, προκειμένου, η τότε κυβέρνηση της Ν.Δ, να εντάξει το έργο, «αφαιρέθηκαν μέσα από τη μελέτη εργασίες ή δεν έγιναν με επιμέλεια, τέλος πάντων, αυτές οι εργασίες στη μελέτη. Αποτέλεσμα ήταν, να έχουμε ένα δρόμο που πρέπει να περνάει μέσα από το Απολιθωμένο Δάσος, να διανοιχθεί με εκρηκτικά, πράγμα που, όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι δυνατόν να το δεχθεί ούτε η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ούτε κανείς. Η μελέτη προέβλεπε, ότι θα βρεθούν 6 κορμοί από το Απολιθωμένο Δάσος και βρέθηκαν 1500 και βγαίνουν συνέχεια.»

«Αυτό το έργο» είπε ο Υπουργός «δόθηκε όταν ήταν Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Σταύρος Καλογιάννης, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, δόθηκε σε κοινοπραξία τριών εργοληπτικών εταιρειών, μία από αυτές ήταν ο «ΤΟΞΟΤΗΣ Α.Ε», με έκπτωση 4,19% και επιχειρήθηκε η εισήγηση της υπηρεσίας που ήταν για συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο από τις ατέλειες που είχε η μελέτη και η διαδικασία, ώστε να επικοινωνηθεί κυρίως από τον κ. Κεγκέρογλου και στη συνέχεια από τον κ. Γεωργιάδη, ότι «αυτό το κάνουμε για να κάνουμε δώρο στον κ. Καλογρίτσα, ώστε να κάνει κανάλι».

Αναλυτικότερα:

Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, συζητήθηκε στις αρχές του Αυγούστου, η πορεία εξέλιξης και ανάθεσης του έργου «Κατασκευή – Αναβάθμιση οδικού άξονα Σιγρίου – Καλλονής Λέσβο»  Η συζήτηση έγινε μετά από αίτημα του αρμόδιου υπουργού Χ. Σπιρτζη.

Να τι είπε ο Υπουργός:

Το Καλονή- Σίγρι, σύντομα σας λέω, είναι ένα έργο που, σύμφωνα με την έκθεση των Επιθεωρητών, υπήρξε υπο- διαστασιολογημένο. Δεν υπήρχαν δηλαδή τα χρήματα, για να βγει στο σύνολό του. Άρα υποεκτιμήθηκε.

Αφαιρέθηκαν μέσα από τη μελέτη εργασίες ή δεν έγιναν με επιμέλεια, τέλος πάντων, αυτές οι εργασίες στη μελέτη. Αποτέλεσμα ήταν, να έχουμε ένα δρόμο που πρέπει να περνάει μέσα από το Απολιθωμένο Δάσος, να διανοιχθεί με εκρηκτικά, πράγμα που, όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι δυνατόν να το δεχθεί ούτε η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ούτε κανείς. Η μελέτη προέβλεπε, ότι θα βρεθούν 6 κορμοί από το Απολιθωμένο Δάσος και βρέθηκαν 1500 και βγαίνουν συνέχεια.

Μάλιστα, έχει γίνει και έκθεση και έρευνα, πρότυπη επιστημονική από τους ανθρώπους που είναι στο αρχαιολογικό μουσείο της Λέσβου.

Αυτό το έργο δόθηκε όταν ήταν Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Σταύρος Καλογιάννης, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, δόθηκε σε κοινοπραξία τριών εργοληπτικών εταιρειών, μία από αυτές ήταν ο «ΤΟΞΟΤΗΣ Α.Ε», με έκπτωση 4,19% και επιχειρήθηκε η εισήγηση της υπηρεσίας που ήταν για συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο από τις ατέλειες που είχε η μελέτη και η διαδικασία, ώστε να επικοινωνηθεί κυρίως από τον κ. Κεγκέρογλου και στη συνέχεια από τον κ. Γεωργιάδη, ότι «αυτό το κάνουμε για να κάνουμε δώρο στον κ. Καλογρίτσα, ώστε να κάνει κανάλι».

Ολόκληρη η τοποθέτηση του Χ. Σπίρτζη, στην Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής

  • Εισαγωγική τοποθέτηση

Κυρία Πρόεδρε, Θα ήθελα να ευχαριστήσω και εσάς και την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, που κάνατε δεκτό το αίτημά μου για τη σημερινή συνεδρίαση. Ο σκοπός είναι να ενημερωθεί η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και επομένως και το Κοινοβούλιο, σε σχέση με δήθεν καταγγελίες για δύο έργα, από Βουλευτές της Αντιπολίτευσης και να μην αφήσουμε καμία γκρίζα περιοχή σε οτιδήποτε. Και το λέω αυτό, είναι μια πρωτότυπη διαδικασία αυτή που έχουμε επιλέξει. Κάποιοι Βουλευτές κατήγγειλαν και εμένα και την Κυβέρνηση, για συγκεκριμένα έργα στο διάστημα της διαγωνιστική διαδικασίας για τα κανάλια. Πήρε και διαστάσεις, όπως θυμάστε πάρα πολύ καλά, στον ηλεκτρονικό και στον έντυπο τύπο, αλλά δεν πήγε κανείς να κάνει κάποια καταγγελία, ούτε στην Επιτροπή σας, ούτε στις Δικαστικές Αρχές.

Επιλέξαμε λοιπόν, να πάμε εμείς, αφού δεν πήγαιναν εκείνοι. Σας φέραμε τα πορίσματα των Επιθεωρητών. Ο Εισαγγελέας Διαφθοράς, που εξέτασε το θέμα, έβαλε τις δύο υποθέσεις στο Αρχείο, από ότι γνωρίζω και τα φέραμε για να ενημερωθεί το Κοινοβούλιο. Γιατί, καλό είναι και ανεκτό είναι το πολιτικό παιχνίδι, μέχρι ένα σημείο, αλλά δεν είναι καθόλου αποδεκτό να προσπαθούν κάποιοι, για να εξυπηρετήσουν σκοπιμότητες, να σπιλώσουν και πρόσωπα και παρατάξεις, μέσα από μια συγκεκριμένη διαδικασία.

Σας φέραμε λοιπόν να σας παρουσιάσουμε και το έργο Καλονής- Σίγρι Λέσβου. Σας έχουμε δώσει τα πορίσματα που υπάρχουν από τους Επιθεωρητές, για να βγάλουν όλοι τα συμπεράσματά τους. Το Καλονή- Σίγρι, σύντομα σας λέω, είναι ένα έργο που, σύμφωνα με την έκθεση των Επιθεωρητών, υπήρξε υπο- διαστασιολογημένο. Δεν υπήρχαν δηλαδή τα χρήματα, για να βγει στο σύνολό του. Άρα υποεκτιμήθηκε. Αφαιρέθηκαν μέσα από τη μελέτη εργασίες ή δεν έγιναν με επιμέλεια, τέλος πάντων, αυτές οι εργασίες στη μελέτη.

Αποτέλεσμα ήταν, να έχουμε ένα δρόμο που πρέπει να περνάει μέσα από το Απολιθωμένο Δάσος, να διανοιχθεί με εκρηκτικά, πράγμα που, όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι δυνατόν να το δεχθεί ούτε η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ούτε κανείς. Η μελέτη προέβλεπε, ότι θα βρεθούν 6 κορμοί από το Απολιθωμένο Δάσος και βρέθηκαν 1500 και βγαίνουν συνέχεια. Μάλιστα, έχει γίνει και έκθεση και έρευνα, πρότυπη επιστημονική από τους ανθρώπους που είναι στο αρχαιολογικό μουσείο της Λέσβου. Μέχρι στιγμής, εμείς δεν έχουμε υπογράψει ούτε την έγκριση πιστώσεων, για να έρθει στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και θα θέλαμε και την τοποθέτηση των Κομμάτων.

Αυτό το έργο δόθηκε όταν ήταν Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Σταύρος Καλογιάννης, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, δόθηκε σε κοινοπραξία τριών εργοληπτικών εταιρειών, μία από αυτές ήταν ο «ΤΟΞΟΤΗΣ Α.Ε», με έκπτωση 4,19% και επιχειρήθηκε η εισήγηση της υπηρεσίας που ήταν για συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο από τις ατέλειες που είχε η μελέτη και η διαδικασία, ώστε να επικοινωνηθεί κυρίως από τον κ. Κεγκέρογλου και στη συνέχεια από τον κ. Γεωργιάδη, ότι «αυτό το κάνουμε για να κάνουμε δώρο στον κ. Καλογρίτσα, ώστε να κάνει κανάλι».

Επομένως, σε αυτή την καταγγελία πήγαμε όλο το φάκελο στους επιθεωρητές και στον Εισαγγελέα, εδώ είναι τα δημοσιεύματα, εδώ είναι το πρακτικό όταν παρουσίασε ο κ. Καλογιάννης, το συγκεκριμένο έργο και μετείχε στην Επιτροπή τότε ο κ. Κεγκέρογλου, ο οποίος συμφώνησε κιόλας με την έκπτωση του 4%. Προφανώς, αυτό το έργο με τις ατέλειες που είχε και για να βγει έπρεπε να είχε και αρνητική έκπτωση.

Έχουμε αίτημα από το Δήμο Λέσβου, από την Περιφέρεια, από τους Βουλευτές, τον κ. Αθανασίου και τον κ. Πάλλη, από την Περιφερειάρχη, από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσος και από τους φορείς της πόλης, ώστε να συνεχίσει αυτό το έργο, να μην διακοπεί η εργολαβία και να ολοκληρωθεί σ” ένα νησί, το οποίο έχει υποφέρει από πάρα πολλούς λόγους και από το σεισμό τελευταία και από το προσφυγικό κ.α.

Εμείς δεν έχουμε να κρύψουμε οτιδήποτε, θέλαμε να το φέρουμε εδώ να ενημερωθεί το Κοινοβούλιο, να δει τι λένε τα ελεγκτικά όργανα πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε ενέργεια.

Επίσης, να σας πω ότι αυτό δείχνει, ότι εμείς δεν έχουμε κάνει οποιαδήποτε ενέργεια και το οποίο, δείχνει τη σκοπιμότητα των Βουλευτών που ανέφερα προηγουμένως για τις δήθεν καταγγελίες που έκαναν και σε συνέχεια αυτές οι καταγγελίες – σας το έχω εδώ, για να σας τα καταθέσω – βγήκαν σχεδόν απ” όλα τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης και από τα γνωστά site.

Επίσης, αντίστοιχη Έκθεση που πήραμε στους επιθεωρητές και στον Εισαγγελέα ήταν για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργος. Είναι ένα θέμα, που έχει συζητηθεί πολύ. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος είναι ένα έργο που το βρήκαμε απενταγμένο από το έργο της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Είναι ένα έργο που είχε 0% έκπτωση και υπήρχε η δέσμευση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ότι θα βγει ως δημόσιο έργο. Μας κατηγόρησαν, λοιπόν, γιατί ακυρώσαμε τη διαγωνιστική διαδικασία και πήγαμε σε διαγωνιστική διαδικασία οχτώ τμημάτων του έργου. Είχαμε και πάλι επίσημα κατηγορίες από τον Αντιπρόεδρο της Ν.Δ., τον κ. Χατζηδάκη, ότι αυτό το κάναμε με σκοπιμότητα. Το έργο ήταν κατάτμηση και πάλι το στείλαμε στους επιθεωρητές, αλλά εδώ θα πρέπει να πω μερικά πράγματα για να είμαστε όλοι, αν μη τι άλλο, στην ίδια ταχύτητα ενήμεροι.

Καταρχάς, να πω ότι από την Ευρωπαϊκή Οδηγία απαγορεύεται επί της ουσίας να βγάλεις ένα δημόσιο έργο ως ενιαίο έργο, αλλά επιβάλλεται να το βγάλεις τμηματικά σε αυτοτελή ολοκληρωμένα τμήματα. Σύμφωνα με την Οδηγία το ολοκληρωμένο είναι εξαίρεση.

Γιατί γίνεται αυτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υπάρχει και ρητή αναφορά στην Οδηγία και στο νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο;

Για να ενισχυθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που σε όλη την Ευρώπη έχουν πρόβλημα, αλλά και να μην έχουμε συσσώρευση των έργων σε λίγες εταιρείες.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει να κάνει ένα διαγωνισμό, ο όποιος πάλι έπασχε στα ίδια θέματα που έπασχε και ο διαγωνισμός στο Σίγρι. Δηλαδή, υπήρχε υποδιαστασιολογήση των αδρανών υλικών, υπήρχε μόνο ένας φορέας για τα αδρανή υλικά, δεν υπήρχαν πλήρη μεγέθη και πήγε να βγει ένα έργο κατ’ αποκοπή.

Όμως, αυτό δημιουργούσε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, γιατί κάποιες από τις μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες ήταν στο σχήμα της Ολυμπίας που είχαν πρόσβαση στις μελέτες και κάποιες άλλες δεν είχαν. Επιλέχθηκε λοιπόν από την πολιτική ηγεσία να ακυρωθεί, η υπηρεσία να κάνει όλες τις μελέτες, να έχουμε συγκεκριμένα μεγέθη για το έργο και να βγουν σύμφωνα με την Οδηγία οκτώ διαγωνισμοί σε αυτοτελή τμήματα και να παραδοθούν.

Τι λένε οι επιθεωρητές; Λένε αυτό ακριβώς, ότι δεν είναι κατάτμηση του έργου. Αν θυμάμαι καλά, έχει κάνει και ο κ. Αθανασίου ερώτηση στην ΕΑΑΔΗΣΥ όταν ήρθε στην Επιτροπή σας και απαντήθηκε αυτό που ισχυριζόμαστε και εμείς. Το έργο θα είχε πολύ μεγάλα προβλήματα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν έβγαινε ως ένα έργο. Δεν θα έπαιρνε ποτέ την ένταξη μεγάλου έργου – κατά τη γνώμη μου – ή θα την έπαιρνε πάρα πολύ δύσκολα.

Είναι όλα τα πορίσματα στη διάθεσή σας, είναι οι υπηρεσιακοί εδώ, που μπορούν να σας ενημερώσουν για οποιαδήποτε λεπτομέρεια θέλετε. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την τοποθέτηση των κομμάτων θα πάρουμε τις τελικές αποφάσεις και για το ένα έργο και για το άλλο. Να σας ενημερώσω για το Πάτρα – Πύργος ότι έχουν ολοκληρωθεί οι εφτά από τις οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες, οι εταιρείες που είναι προσωρινοί μειοδότες και λέω προσωρινοί, γιατί για να γίνουν οριστικοί πρέπει να φέρουν όλα τα πιστοποιητικά, να πάρουμε τις εγκρίσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και όλη την υπόθεση διαδικασία, που σημαίνει ότι δεν είναι σίγουρο ότι οι προσωρινοί μειοδότες θα είναι και οι οριστικοί.

Στα 7 τμήματα, λοιπόν, υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές εταιρείες που είναι προσωρινοί μειοδότες, που δείχνει και τη διασπορά σε σχέση με το να ήταν μια με 0% έκπτωση. Οι εκπτώσεις όλων κυμαίνονται από 49% έως 57% περίπου, αντί για 0% και μπαίνει και ένα θέμα, ότι δεν μπορεί να καταγγέλλεται κάποιος όταν κάνει διαγωνισμούς με τέτοιες εκπτώσεις και να μην καταγγέλλονται κάποιοι, όταν έκαναν διαγωνισμούς με 0% έκπτωση για το ίδιο έργο.

Δεν θα επιτρέψουμε να υπάρχει καμία σκιά και στο πρόσωπό μου και στην κυβέρνηση, σε ό,τι με αφορά. Όποια καταγγελία υπάρχει θα πηγαίνει από εμένα στους επιθεωρητές και στη συνέχεια, στην Επιτροπή σας και ας είναι πρότυπη ή πρωτότυπη αυτή η διαδικασία

…Κυρία Πρόεδρε, συμφωνώ απόλυτα, αλλά όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Δεν έχω κανένα στόχο να κάνω μήνυση στον κ. Κεγκέρογλου ή στον κ. Γεωργιάδη για κάτι που είπαν στο Κοινοβούλιο, γιατί το θεσμικό πλαίσιο της Βουλής είναι και συγκεκριμένο. Όμως, δεν μπορώ να μην αναδείξω την σπέκουλα που πολλές φορές υπάρχει από κάποιες πλευρές για να εξυπηρετηθούν πολιτικές σκοπιμότητες. Είναι άλλο να μας καταγγέλλει η Ν.Δ. ή το ΠΑ.ΣΟ.Κ. γιατί εκτιμούν ότι έπρεπε να γίνει το έργο με ένα διαγωνισμό, είναι πολιτική διαφωνία και άλλο ότι κάναμε ένα συγκεκριμένο διαγωνισμό για να το πάρει συγκεκριμένος εργολήπτης ή εταιρία. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα.

Επομένως, να παρουσιάζονται και όλα αυτά τα στοιχεία στην Επιτροπή. Δυστυχώς, οι κοινωνίες θα υποφέρουν. Ο κ. Τζαβάρας, παρά τις διαφωνίες που έχουμε και ο κ. Κουτσούκος, έχουν κάνει 20 επίκαιρες ερωτήσεις και πιστεύω πραγματικά καλοπροαίρετα ότι νοιάζονται για τον τόπο τους να γίνει το έργο και εμείς, το ίδιο. Όμως, όταν υπάρχουν τέτοιες κατηγορίες δε μπορεί να συνεχίζονται απρόσκοπτα τα έργα και αυτό είναι μια λογική που πρέπει να την τηρήσουμε αν θέλουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας. Υπάρχει η κοινοβουλευτική διαδικασία των ερωτήσεων και των επίκαιρων ερωτήσεων, το Υπουργείο είναι ανοιχτό σε όλους για οποιοδήποτε στοιχείο, υπάρχουν και άλλοι που αξιοποιούν και μπερδεύουν τη μια διαδικασία με άλλες διαδικασίες. Αυτοί λοιπόν, θα παίρνουν απάντηση και αυτό έχει συνέπειες και στις τοπικές κοινωνίες και στον ελληνικό λαό.

 

  • Δευτερολογία – απαντήσεις Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, κυρία Πρόεδρε και θα είμαι πάρα πολύ σύντομος στις ερωτήσεις.

Κύριε Κουτσούκο, εγώ δεν θέλω ούτε να πολώσουμε το κλίμα ούτε τίποτα, αλλά δεν ισχύει αυτό που λέτε. Δεν ισχύει αυτό που λέτε. Υπήρχαν κατηγορίες. Εγώ, είπα και συγκεκριμένα ονόματα συναδέλφων, που λέγαν, ότι «παρανομούσα». Είπα, ότι ο κ. Κεγκέρογλου για το ένα, ο κ. Χατζηδάκης, ο κ. Κωνσταντινόπουλος και δυστυχώς, δεν το κάνανε εδώ που θα έπρεπε θεσμικά να το κάνουνε, αλλά το έκαναν στο SKAI και σε διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εγώ, νομίζω ότι το θυμόμαστε όλοι. Εννοώ, ενόψει των τηλεοπτικών αδειών.

Εγώ πιστεύω, πραγματικά, ότι μπορούμε να «βριζόμαστε» όσο θέλετε και να έχουμε πολιτικές διαφωνίες, αλλά δεν έχει η χώρα την πολυτέλεια – τουλάχιστον σε τέτοια θέματα – να μπερδεύει ανόμοια πράγματα και να έχουμε τις γνωστές συνέπειες, αν μη τι άλλο, και γι” αυτό επιλέξαμε και αυτή τη διαδικασία. Δηλαδή, αφού έκαναν συγκεκριμένη καταγγελία οι συνάδελφοί, να τα πάμε εμείς στον εισαγγελέα, αφού δεν τα πήγαιναν εκείνοι. Τι νομίζετε ότι πήγαμε να κάνουμε, να τους τα δείξουμε;

Λοιπόν, τώρα, στις ερωτήσεις που θέσατε. Ο κ. Γεωργαντάς ρώτησε εάν ήταν διασφαλισμένη η χρηματοδότηση με την παλιά διαδικασία. Όχι είναι η απάντηση, διότι είχε βγει η δέσμευση πίστωσης, αν θυμάμαι καλά, με τον όρο, όμως, ότι θα ενταχθεί το έργο και θα εγκριθεί στα μεγάλα έργα. Δεν είχε γίνει τέτοια διαδικασία. Ο όρος αυτός θα περιληφθεί, λέει, στην προκήρυξη. Θα σας το διαβάσω κιόλας: Το έργο με αριθμό τάδε του Πάτρα-Πύργος εγκρίνεται υπό προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, άνοιγμα οικονομικών προσφορών, πριν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 22/9/2014. Προφανώς δεν ήταν και δεν ήταν για δύο λόγους και το ξαναλέω. Ο ένας λόγος ήταν αυτός και ο δεύτερος λόγος ήταν ότι επειδή ήταν ενιαίος ο διαγωνισμός έπρεπε να δοθεί και εξαίρεση για τη μια διαγωνιστική διαδικασία και βέβαια, δεν συνυπολογίζουμε μέσα τις ενστάσεις που έκανε η συγκεκριμένη εταιρεία 7ης.

Τώρα, μας ήρθε εμας και κάναμε τις διαδοχικές διαγωνιστικές διαδικασίες; Είναι αίτημα του τεχνικού κόσμου επί δεκαετίες, να βγαίνουν μικρότερα αυτοτελή έργα και όχι μεγάλα, για να έχουμε μεγάλη διασπορά. Εδώ σαν ΤΕΕ είναι ανακοίνωση του 2014 για το Πάτρα-Πύργος. Αν ήθελαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα αυτό το έργο, δεν θα το έβγαζαν από την παραχώρηση της Ολυμπίας και εκεί μπορούμε να δούμε, γιατί όλοι αγωνιούμε πραγματικά να τελειώνουν τα έργα γρήγορα. Τελείωσαν γρήγορα τα έργα που είχαν πάρει οι μεγάλες εταιρείες και ήταν μια διαγωνιστική διαδικασία; Από το 2006 τελείωσαν φέτος. Έπρεπε να έχουν τελειώσει στην πενταετία και έχουμε κλείσει 12 χρόνια.

Άρα, η διασφάλιση είναι να έχουμε σοβαρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς από τις δημόσιες υπηρεσίες και να ξαναθυμηθούμε τη λέξη «έκπτωση». Όταν ένας ανάδοχος δεν κάνει σοβαρά τη δουλειά του και όπως πρέπει, υπάρχει έκπτωση, πας στην υποκατάσταση. Βάζεις άλλον εργολάβο. Δεν είναι κακό.

Είναι διασφαλισμένο με τη νέα διαδικασία; Πιστεύω ότι είναι απόλυτα διασφαλισμένη η διαφάνεια της διαδικασίας, είναι απόλυτα διασφαλισμένο το πώς θα πάμε. Από το ενημερωτικό της υπηρεσίας έχουμε θετικά μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω της διαδικασίας που επιλέχθηκε -κοντός ψαλμός αλληλούια, άλλωστε- πιστεύω και είναι δέσμευση ότι όχι μόνο το Πάτρα-Πύργος θα γίνει, αλλά και η συνέχιση του Καλού Νερού-Τσακώνα, για να κλείσει το δαχτυλίδι της Πελοποννήσου.

Έχουν οι συμμετέχοντες τη δυναμικότητα να κάνουν τις εργολαβίες; Ορίζει ο νόμος όριο για το ανεκτέλεστο κάθε εργοληπτικής εταιρίας. Άρα, λέει ότι αν είναι μια μικρότερη εταιρεία που μπορεί να συμμετέχει μέχρι συγκεκριμένο ποσό διαγωνισμού και αναλάβει πάρα πολλά έργα, υπάρχει όριο που πάνω από αυτά δεν μπορεί να τα αναλάβει. Άρα, οφείλουν οι υπηρεσίες στις διαδικασίες που υπολείπονται από εδώ και πέρα να κοιτάξουν και το ανεκτέλεστο των αναδόχων.

Δεν υπάρχουν δικαστικές εκκρεμότητες με τους εργολάβους της αρχικής διαδικασίας. Θα υπήρχαν αν δεν ακυρώναμε το διαγωνισμό. Αν δεν ακυρώναμε το διαγωνισμό που είχε βγάλει η προηγούμενη κυβέρνηση, θα υπήρχαν δικαστικές εκκρεμότητες, γιατί είχε κάνει η ΜΕΤΚΑ τις ενστάσεις που είχε κάνει, κατά τη γνώμη μου, απολύτως δικαιολογημένα και θα δικαιωνόταν κιόλας.

Προχωρώ στο θέμα των μεγάλων εκπτώσεων που έθεσε ο κ. Γεωργαντάς. Εγώ να τον ευχαριστήσω που κάνει την αυτοκριτική του χώρου του, διότι όταν λέγαμε ότι πρέπει να έχουμε ένα σύστημα άλλο από της απόλυτης μειοδοσίας, της τεχνικής αξιολόγησης, ο κ. Χατζηδάκης κατέβαζε νόμους που δικαιολογούσαν μόνο την απόλυτη μειοδοσία και τότε -ήμουν Πρόεδρος στο Τεχνικό Επιμελητήριο- καταργήθηκε και το μέγιστο ποσοστό εκπτώσεων στις μελέτες, καταργήθηκαν και άλλες διατάξεις, στη λογική του δήθεν ανοίγματος των επαγγελμάτων –και στους δικηγόρους το ίδιο- και έχουμε οδηγηθεί σήμερα να έχουμε εκπτώσεις στις μελέτες πάνω από 90% που καταλαβαίνετε όλοι ότι δεν θα είναι ένα αποτέλεσμα που δεν θα το πληρώσουμε μετά ή θα γίνουν καλά έργα και βέβαια, η υπηρεσία να πρέπει να εξετάζει, με τους κινδύνους που αυτό έχει, αν μπορεί με αυτές τις εκπτώσεις να υλοποιηθούν τα έργα.

Η διασφάλιση που υπάρχει είναι ότι όταν έχουμε μεγάλες εκπτώσεις, ζητάει η υπηρεσία αιτιολόγηση και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μιλάω για το Πάτρα-Πύργος, πού από εδώ και πέρα θα πάει και η αιτιολόγηση της έκπτωσης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση και η πολιτική δέσμευση είναι ότι προσπαθούμε να βρούμε ένα συμβατό τρόπο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Είναι κατανοητό και από τα ευρωπαϊκά όργανα, πλέον, ότι δε μπορούμε, να έχουμε ένα καθεστώς απόλυτης νουθεσίας, δηλαδή, να έρθει κάποιος και να πει «το Καλλονής – Σιγρίου το παίρνω με 90% έκπτωση» και δεν γίνεται ποτέ, εκβιάζοντας μετά και τις Δημόσιες Υπηρεσίες, γιατί ξέρετε ότι δεν είναι μόνο το Υπουργείο, που έχει τις υπηρεσίες, που έχει, που είναι στελεχωμένες με ανθρώπους που ξέρουν κ.λπ., υπάρχουν υπηρεσίες στους Δήμους, στις Περιφέρειες, που δεν είναι έτσι.

Κυρία Πρόεδρε, εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ ακόμη μια φορά, που δεχθήκατε το αίτημά μου σαν Επιτροπή, για να έρθω και πιστεύω ότι και για τη Λέσβο έχουμε, ν’ ανακοινώσουμε κι άλλα έργα, για να στηρίξουμε το Νησί και για το κλείσιμο του δαχτυλιδιού στην Πελοπόννησο πάρα πολύ σύντομα θα ολοκληρωθούν τα έργα. Έχουμε δείξει σαν Υπουργείο, ούτως ή άλλως ότι αποτελεσματικοί είμαστε, δεν καθυστερούμε πολύ.



/ Γραφές

(Δεν) γεννηθήκαμε έτσι

/ Γραφές

Χρυσά παιδιά…

/ Editorial

Ο παπάς από το Κεράμι…

Στην ίδια ενότητα