15 Μαΐου 2017 | Κάθε μέρα |

Στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές Επιτροπές το νομοσχέδιο για την επικύρωση της συμφωνίας

Η θέση της κυβέρνησης αναφορικά με την αναγκαιότητα ψήφισης του σχεδίου νόμου, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στην εισηγητική έκθεση, είναι πως «η επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης διαμορφώνει το αναγκαίο περιβάλλον σταθερότητας για την ελληνική οικονομία, διαγράφοντας έναν καθαρό δημοσιονομικό διάδρομο για την ολοκλήρωση του προγράμματος ενώ συνιστά την αναγκαία προϋπόθεση για τον προσδιορισμό των ουσιαστικών μέτρων ρύθμισης του ελληνικού χρέους».

Η Βουλή  έχει το λόγο για το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου που επικυρώνει τη συμφωνία με τους θεσμούς.

Το σχέδιο νόμου «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν.4387/2016, Μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, Μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις», εισάγεται, στη μία το μεσημέρι, για επεξεργασία και εξέταση στις διαρκείς κοινοβουλευτικές επιτροπές Οικονομικών, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, Κοινωνικών Υποθέσεων και στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Το νομοσχέδιο έχει χαρακτηρισθεί από την κυβέρνηση ως επείγον και με βάση όσα προβλέπει ο Κανονισμός, ο πρόεδρος της Βουλής έταξε προθεσμία υποβολής της Έκθεσης των Επιτροπών μέχρι την Τρίτη, 16 Μαΐου 2017 και ώρα 20:00΄.

Αφού ολοκληρωθεί η συζήτηση στις Επιτροπές, το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια την ερχόμενη Τετάρτη προκειμένου η συζήτηση και ψήφισή του να ολοκληρωθεί το βράδυ της Πέμπτης.

Η θέση της κυβέρνησης αναφορικά με την αναγκαιότητα ψήφισης του σχεδίου νόμου, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στην εισηγητική έκθεση, είναι πως «η επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης διαμορφώνει το αναγκαίο περιβάλλον σταθερότητας για την ελληνική οικονομία, διαγράφοντας έναν καθαρό δημοσιονομικό διάδρομο για την ολοκλήρωση του προγράμματος ενώ συνιστά την αναγκαία προϋπόθεση για τον προσδιορισμό των ουσιαστικών μέτρων ρύθμισης του ελληνικού χρέους».

Επισημαίνεται εξάλλου πως «μέσα από το σύνολο των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου, επιχειρείται όχι μόνο να εξασφαλιστεί η τακτική χρηματοδότηση μέσω της εκταμίευσης των συμφωνηθέντων πόρων, αλλά και να υπάρξει μέριμνα για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους μέσω μιας σειράς μέτρων στήριξης της κοινωνικής πλειονότητας, καθώς και να τεθούν τα βασικά θεμέλια για την επαναφορά της θεσμικής κανονικότητας στην αγορά εργασίας». Ειδικά δε για τις διατάξεις τροποποίησης φορολογικών και συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων σημειώνεται ότι «αυτές υιοθετούνται ως προϋπόθεση για την εκκίνηση της συζήτησης που αφορά τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, μέτρων που είναι απαραίτητα για τη βιωσιμότητά του».

Τι προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2018-2021 για τα πρωτογενή πλεονάσματα

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το κατά ESA 2010 πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ (3,817 δισ. ευρώ) εφέτος και να αυξάνεται συνεχώς, στο 3,9% του ΑΕΠ (7,415 δισ. ευρώ) το 2018, στο 4,4% του ΑΕΠ (8,522 δισ. ευρώ) το 2019 και στο 4,8% του ΑΕΠ (9,675 δισ. ευρώ) το 2020, για να «εκτοξευθεί» στο 5,6% του ΑΕΠ (11,825 δισ. ευρώ) το 2021! Και παρόλο που το κατά ESA πλεόνασμα διαφέρει από αυτό με βάση το πρόγραμμα, οι συγκεκριμένες προβλέψεις καταδεικνύουν υπερκάλυψη και του μνημονιακού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Καθώς, τα αντίστοιχα πλεονάσματα του Μεσοπρόθεσμου με βάση τη μεθοδολογία του προγράμματος είναι 1,8% του ΑΕΠ το 2017 (έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ) και στη συνέχεια στην περιοχή του 4% του ΑΕΠ έως και το 2021.

Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη» για την οικονομία που αποτελεί το Μεσοπρόθεσμο, εφέτος χαμηλώνει ο πήχης για την ανάπτυξη στο 1,8% από 2,7% που ήταν η παλαιότερη εκτίμηση στον προϋπολογισμό και 2,1% της πρόβλεψης της Κομισιόν. Το 2018 προβλέπεται άνοδος κατά 2,4% του ΑΕΠ (έναντι 2,5% της Κομισιόν), το 2019 κατά 2,6%, το 2020 κατά 2,3% και το 2021 κατά 2,2%. Η άνοδος του ΑΕΠ θα βασιστεί κατά κύριο λόγο στις ιδιωτικές επενδύσεις, ο οποίες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5,9% εφέτος, κατά 10,8% το 2018, κατά 12,1% το 2019, κατά 9,6% το 2020 και κατά 7,7% το 2021. Δευτερευόντως, η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2017, κατά 1,4% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,2% το 2020 και κατά 1,2% το 2021. Πολύ χαμηλότερα θα κινηθούν οι δημόσιες επενδύσεις οι οποίες θα αυξάνονται κατά 0,32% κατά μέσο όρο την περίοδο 2017- 2021.

Οι εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν κατά 3,3% εφέτος, κατά 4% το 2018, κατά 4,4% το 2019, κατά 3,2% το 2020 και κατά 3% το 2021. Ενώ, οι εισαγωγές θα αυξάνονται κατά 2,8% εφέτος, κατά 3,5% το 2018, κατά 4,3% το 2019, κατά 3,1% το 2020 και κατά 2,9% το 2021. Ο πληθωρισμός θα έχει θετικό πρόσημο καθ” όλη την περίοδο και θα αυξηθεί κατά 1,2% εφέτος, κατά 1,1% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,6% το 2020 και κατά 1,8% το 2021. Για την ανεργία προβλέπεται αποκλιμάκωση, από ποσοστό 21% εφέτος, στο 19,8% το 2018, στο 18,3% το 2019, στο 17,1% το 2020 και στο 16,3% το 2021.

Το ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί από τα 181,204 δισ. ευρώ εφέτος στα 211,208 δισ. ευρώ το 2021. Ενώ, το δημόσιο χρέος από τα 319,7 δισ. ευρώ εφέτος (176,4% του ΑΕΠ) θα διαμορφωθεί σε 316 δισ. ευρώ (149,6% του ΑΕΠ) το 2021.

Ο κανόνας της μιας πρόσληψης για κάθε τέσσερις αποχωρήσεις στο Δημόσιο εφέτος, θα μεταβληθεί σταδιακά ως εξής: 1:3 το 2018, 1:2 το 2019, και 1:1 το 2020 και το 2021. Συνολικά την περίοδο 2017- 2021 θα υπάρξουν στο Δημόσιο 54.895 αποχωρήσεις και 39.818 προσλήψεις, οι οποίες κατανέμονται σε 40.657 αποχωρήσεις και 31.370 προσλήψεις στην κεντρική διοίκηση (στενός δημόσιος τομέας) και σε 14.238 αποχωρήσεις και 8.448 προσλήψεις στους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΔΕΚΟ κ.ά.).

Για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021. Στο υπερταμείο περνούν από το ΤΑΙΠΕΔ και οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ.

Το σύνολο των παρεμβάσεων στο συνταξιοδοτικό (από συντάξεις και εισφορές) ανέρχεται το 2019 σε 2,63 δισ. ευρώ. Το 2020 προστίθενται τα μέτρα αύξησης των εσόδων (αφορολόγητο) που φτάνουν στο 1,92 δισ. ευρώ. Τα έσοδα του κράτους, από την περιοχή των 55 δισ. ευρώ την τριετία 2017- 2019 προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σε 56,8 δισ. ευρώ το 2020.

Το Μεσοπρόθεσμο περιγράφει αναλυτικά τις δράσεις ανά υπουργείο και ανά τομέα (π.χ. ανάπτυξη) για να επιτευχθούν οι στόχοι.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

*Η τροποποίηση της νομοθεσίας, προκειμένου να παραχωρείται άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα και για την επενδυτική δραστηριότητα των αλλοδαπών (π.χ. προθεσμιακές καταθέσεις, ομόλογα κ.ά.) εκτός από την αγορά ακινήτων.

*Η επαναλειτουργία των σχολών ξεναγών του υπουργείου Τουρισμού.

*Η επέκταση στο σύνολο των περιφερειών της χώρας της επιδοτούμενης ενοικίασης διαμερισμάτων για διαμονή αιτούντων άσυλο, με ενδεχόμενη, εάν χρειαστεί, εφαρμογή μεσομακροπρόθεσμα και για τους πρόσφυγες.

Το πολυνομοσχέδιο και η αιτιολογική έκθεση που κατατέθηκαν στη Βουλή:

«Η επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης διαμορφώνει το αναγκαίο περιβάλλον σταθερότητας για την ελληνική οικονομία, διαγράφοντας έναν καθαρό δημοσιονομικό διάδρομο για την ολοκλήρωση του προγράμματος ενώ συνιστά την αναγκαία προϋπόθεση για τον προσδιορισμό των ουσιαστικών μέτρων ρύθμισης του ελληνικού χρέους», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε το βράδυ του Σαββάτου στη Βουλή.

«Μέσα από το σύνολο των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου, επιχειρείται όχι μόνο να εξασφαλιστεί η τακτική χρηματοδότηση μέσω της εκταμίευσης των συμφωνηθέντων πόρων, αλλά και να υπάρξει μέριμνα για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους μέσω μιας σειράς μέτρων στήριξης της κοινωνικής πλειονότητας, καθώς και να τεθούν τα βασικά θεμέλια για την επαναφορά της θεσμικής κανονικότητας στην αγορά εργασίας», αναφέρεται και επισημαίνεται ειδικά για τις διατάξεις τροποποίησης φορολογικών και συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων ότι «αυτές υιοθετούνται ως προϋπόθεση για την εκκίνηση της συζήτησης που αφορά τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, μέτρων που είναι απαραίτητα για τη βιωσιμότητά του».

Ως προς τα συνταξιοδοτικά, μεταξύ άλλων, αντικαθίστανται και συμπληρώνονται διατάξεις του Ν. 4387/2016 σχετικά με τις συντάξεις του δημοσίου και των λοιπών ταμείων και ορίζεται ότι περικόπτονται, από 1.1.2019:

-η οικογενειακή παροχή (των συντάξεων του Δημοσίου) και το επίδομα συζύγου (των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα) που εξακολουθεί να συγκαταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες διατάξεις του Ν. 4387/2016.

-η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 κύριες συντάξεις κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης. Κατά το μέρος που υπερβαίνει το εν λόγω ποσοστό, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά συμψηφιζόμενο κατ΄έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων.

-η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 επικουρικές συντάξεις, κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης.

-οι προσωπικές διαφορές που προβλέπονται στο Ν. 4387/2016 για τους συνταξιούχους των οποίων οι αιτήσεις συνταξιοδότησης κατατέθηκαν /κατατίθενται εντός των ετών 2016, 2017 και 2018.

Επίσης μετατίθεται για την 1.1.2022 η έναρξη αναπροσαρμογής (αύξησης) των συντάξεων βάσει του ΑΕΠ και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Αναφορικά με τα μέτρα κοινωνικής στήριξης που θεσπίζονται, η εισηγητική έκθεση αναφέρει ότι αξιοποιούνται οι εξοικονομούμενοι πόροι από τη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης προς την ενίσχυση ευρύτερων κοινωνικών ομάδων μεταξύ των οποίων και οι συνταξιούχοι.

«Συνολικά τα μέτρα κοινωνικής στήριξης που εισάγονται με το νομοσχέδιο στοχεύουν στην ενίσχυση της οικογένειας, των νέων, των ανέργων, των χαμηλόμισθων και των χαμηλοσυνταξιούχων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Έτσι από 1.1.2019 και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις:

Θεσπίζεται για πρώτη φορά εκτεταμένο επίδομα στέγασης με στόχο τη μείωση των δαπανών στέγασης των νοικοκυριών που διαμένουν σε μσιθωμένη κατοικία ή επιβαρύνονται με το κόστος εξυπηρέτησης στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας. Επεκτείνεται το πρόγραμμα «Βρεφονηπιακή Φροντίδα» το Πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» στην υποχρεωτική Δημόσια Εκπαίδευση. Αυξάνονται οι πιστώσεις του Ενιαίου Επιδόματος Στήριξης Τέκνων και με ΚΥΑ θα ρυθμιστούν τα περιουσιακά/εισοδηματικά κριτήρια και οι κατηγορίες δικαιούχων. Προβλέπεται εκτέλεση προγραμμάτων στοχευμένων ομάδων ανέργων, πλέον των συντρεχόντων προγραμμάτων απασχόλησης, με σκοπό την τόνωση της αγοράς εργασίας. Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα χρηματοδοτηθούν έργα υποδομής στον τομέα αγροτικής παραγωγής και έργα ενεργειακής εξοικονόμησης και αναβάθμιση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της Βιομηχανίας. Καθορίζονται απαλλαγές από τη φαρμακευτική δαπάνη για πρόσωπα με ατομικό εισόδημα έως 1200 ευρώ.

Ως προς τις εργασιακές ρυθμίσεις ορίζεται μέχρι 20.8.2018 (ολοκλήρωση του τρέχοντος Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας), η χρονική διάρκεια αναστολής των διατάξεων σχετικά με τις αρχές της ευνοϊκότερης ρύθμισης ως προς το είδος εφαρμογής της συλλογικής σύμβασης εργασίας και της επεκτασιμότητας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Συστήνεται Τμήμα Ελέγχου Ομαδικών Απολύσεων στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας. Επαναπροσδιορίζονται σε ενιαίο θεσμικό πλαίσιο οι άδειες άνευ αποδοχών για τα διαφορετικά επίπεδα συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Μεταφέρεται στο υπερταμείο η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις

Αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα μεταφέρεται στο υπερταμείο (Ελληνική ΕταιρείαςΣυμμετοχών και Περιουσίας) η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις.

Όπως αναφέρει το πολυνομοσχέδιο, στο υπερταμείο θα μεταφερθούν οι συμμετοχές σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών- το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), HELEXPO, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.

Επίσης, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα από το ΤΑΙΠΕΔ στο υπερταμείο, τα δικαιώματα εκμετάλλευση των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport. Παράλληλα, θα μεταφερθούν στο υπερταμείο (ειδικότερα στο «πλοκάμι» αυτού, την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) τα ακίνητα που είναι υπό τον έλεγχο υπουργείων και άλλων δημοσίων οργανισμών και τα οποία περιλαμβάνονται στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και είναι κατάλληλα για αξιοποίηση.

Αντίθετα, στο πολυνομοσχέδιο δεν υπάρχει διάταξη για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, αλλά με άλλη διάταξη προβλέπεται η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ έως το τέλος του 2017.

Σημειώνεται ότι, από τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021.

Μείωση του αφορολόγητου ποσού εισοδήματος από το 2020 αλλά και εξισορροπητικές παρεμβάσεις με μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ, στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, στην εισφορά αλληλεγγύης και στη φορολογία των επιχειρήσεων

Τη μείωση του αφορολόγητου ποσού εισοδήματος από το 2020 αλλά και εξισορροπητικές παρεμβάσεις από το ίδιο έτος εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα με μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ, στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, στην εισφορά αλληλεγγύης και στη φορολογία των επιχειρήσεων προβλέπει το πολυνομοσχέδιο με τα μέτρα του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής που κατατέθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1. 2020 το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος κυμαίνεται από 5.700 έως 6.600 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων του φορολογούμενων ωστόσο το κατώτατο όριο διαμορφώνεται τελικά στα 6.250 ευρώ με την προβλεπόμενη μείωση του πρώτου συντελεστή την κλίμακα φορολογίας από το 22% στο 20% εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Ειδικότερα η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος διαμορφώνεται ώς εξής:

– Στα 1.250 ευρώ απο 1.900 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους χωρίς προστατευόμενα τέκνα.

– Στα 1.300 ευρώ απο 1.950 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με ένα προστατευόμενο τέκνο.

– Στα 1.350 ευρώ απο 2.000 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με δύο προστατευόμενα τέκνα

– Στα 1.450 ευρώ απο 2.100 ευρώ σήμερα για φορολούμενους με 3 τέκνα και άνω.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές διαπιστώνουν ότι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ποσου είναι αναγκαία για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019 τότε αυτή μπορεί να εφαρμοσθεί για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2019.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται μια σειρά από εξισορροπητικά αντίμετρα μείωσης των φόρων για το εισόδημα, τα ακίνητα και τις επιχειρήσεις που θα ισχύσουν επίσης για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από το 2020 υπό την προϋπόθεση οτι επιτυγχάνονται οι στόχοι του προγράμματος για τα πρωτογενή πλεονάσμα ( 3,5% του ΑΕΠ) . Έτσι προβλέπεται:

– Η μείωση κατά 30% του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων ( ΕΝΦΙΑ) για ποσά φόρου έως 700 ευρώ. Η μείωση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 70 ευρώ ενώ το όριο των 700 ευρώ διπλασσιάζεται γαι τους όσους δικαιούνται σήμερα έκπτωση φόρου.

– Η μείωση στο 20% απο 22% σήμερα του πρώτου συντελεστή στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Έτσι η νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήμαα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2020 διαμορφώνεται ως εξής: Για εισόδημα ως 20.000 ευρώ συντελεστής φόρου 20%, για εισόδημα από 20.001 έως 30.000 ευρώ συντελεστή φόρου 29%, για το επιπλέον ύψους του εισοδήματος ως 40.000 ευρώ φορολογικός συντελεστής 37% και για εισοδήματα πάνω απο 40.000 ευρώ συντελεστής 45%.

– Η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης η οποία μηδενίζεται για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ ενώ με βάση το ισχύον καθεστώς απαλλάσονται εισοδήματα έως 12.000 ευρώ. Οι νέοι συντελεστές για την εισφορά αλληλεγγύης από το 2020 διαμορώνονται ως εξής: 2% για εισόδημα από 30.001 ευρώ ως 40.000 ευρώ ( από 6,5% σήμερα), 5% για εισόδημα ως 65.000 ευρώ ( από 7,5% σήμερα), 9% για το επιπλέον ύψος του εισοδήματος έως 220.000 ευρώ και 10% για υψηλότερα εισοδήματα.

– Τη μείωση του συντελεστή φορολογίας των κερδών των επιχειρήσεων από το 29% στο 26%.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται μεταξύ άλλων ακόμη:

– Η μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια από το 24% το 13%

– Η κατάργηση της έκπτωσης φόρου των βουλευτών για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1. 2017.

– Η υποχρεωτική υποδοχή των πληρωμών με κάρτες για όλα τα επαγγέλματα κατά ανώτατο όριο εντός 3 ετών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

– Η επιλογή των υποθέσεων για έλεγχο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και υπό την προϋπόθεση ότι το 70% των υποθέσεων αυτών θα αφορά την τελευταία πενταετία. Για το 2016 το ποσοστό αυτό ορίζεται στο 50% και για το 2017 στο 60%.

– Για υποθέσεις πλαστών, εικονικών ή νοθευμένων φορολογικών στοιχείων για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οριστικές αποφάσεις επιβολής προστίμων το ύψος του προστίμου ορίζεται στο 50% επι του φόρου που εξέπεσε. Η διάταξη αυτή αφορά και εκκρεμείς υποθέσεις στα δικαστήρια όπως και υποθέσεις για τις οποίες έχει γίνει προσφυγή στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών.

– Η φορολόγηση με τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος απο ακίνητη περιουσία των εισοδημάτων από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων με βάση την οικονομία του διαμοιρασμού. Το μέτρο θα ισχύσει για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2017. Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής . Σημειώνεται ότι τα εισοδήματα που προκύπτουν από εκμετάλευση ακινήτων φορολογούνται σήμερα με συντελεστές που κυμαίνοναι από 15% έως 45%

Όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο τα έσοδα από τη μείωση του αφορολόγητου το 2020 εκτιμώνται σε 1,920 δισ. ευρώ ενώ οι εξισορροπητικές παρεμβάσεις μείωσης των φόρων κατά το ίδιο έτος εκτιμώνται σε 3,415 δισ ευρώ.

Η διάταξη για την προστασία των δημόσιων και των τραπεζικών στελεχών και βελτιώσεις για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό
Την προστασία των δημόσιων υπάλληλων αλλά και των υπάλληλων των τραπεζών που θα προχωρούν τις αναδιαρθρώσεις χρεών επιχειρήσεων και ενδέχεται να περιλαμβάνουν ακόμα και διαγραφές χρεών, προβλέπει διάταξη του υπουργείου Δικαιοσύνης που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο κατατέθηκε χθες και αναμένεται να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή.

Η διάταξη αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία ώστε να προχωρήσει και ο εξωδικαστικός συμβιβασμός για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των επιχειρήσεων. Δεν προβλέπει ασυλία για τους υπάλληλους του δημοσίου και των τραπεζών, ωστόσο προσφέρει προστασία από ποινικές και αστικές ευθύνες για πράξεις τους οι οποίες θα εξυπηρετήσουν τις αναδιαρθρώσεις χρεών και θα πληρούν μια σειρά προϋποθέσεων, ώστε να μην ζημιώνεται ο φορέας που εκπροσωπούν από τις ενέργειές τους.

Ωστόσο, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενδέχεται αυτό να γίνει, η διάταξη προβλέπει ότι για τους δημόσιους υπάλληλους θα μπορεί να υπάρχει δίωξη μετά από αίτηση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Για δε τις τράπεζες ανάλογη αρμοδιότητα δίνεται σε μια τριμελή επιτροπή την οποία θα απαρτίζουν ένας αρεοπαγίτης και δύο αντιεισαγγελείς του Αρείου Πάγου οι οποίοι θα λαμβάνουν υπόψη τους εμπεριστατωμένη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η διάταξη αυτή, δεν θα έχει αναδρομική ισχύ.

Εξωδικαστικός συμβιβασμός

Βελτιώσεις προβλέπονται στο πολυνομοσχέδιο και για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, και συγκεκριμένα για την περίπτωση που υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ του ποσού που δηλώνει ο οφειλέτης και του ποσού που βεβαιώνει ο πιστωτής. Στόχος είναι η ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των Πρωτοδικείων όταν κρίνουν συμφωνίες επικύρωσης συμφωνιών όπου υπήρξε αμφισβήτηση απαίτησης από τον πιστωτή.

Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι ο συντονιστής καλεί τα μέρη να προσκομίσουν έγγραφα από τα οποία να προκύπτει το ακριβές ύψος της απαίτησης του πιστωτή και, εάν αυτό δεν είναι εφικτό, συνυπολογίζεται στα ποσοστά της απαρτίας και της πλειοψηφίας μόνο το μέρος της απαίτησης που δεν αμφισβητείται. Με την προσθήκη που κάνει το υπουργείο Οικονομίας στον νόμο διευκρινίζεται ότι «ο υπολογισμός μόνο του ποσού της μη αμφισβητούμενης απαίτησης λαμβάνει χώρα μέχρι το πέρας της εξωδικαστικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη διαφορετικού προσδιορισμού της απαίτησης από τον εμπειρογνώμονα, στον οποίο μπορεί να ανατεθεί και η επαλήθευση των αμφισβητούμενων απαιτήσεων». Επισημαίνεται ότι ο πιστωτής που συνεχίζει να αμφισβητεί το ποσό της απαίτησής του στο τέλος της διαδικασίας δεν εμποδίζεται να επιδιώξει τη δικαστική αναγνώριση του ύψους της.

Επίσης, με διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπεται ένας ακόμα λόγος έκδοσης απορριπτικής απόφασης από το αρμόδιο για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών δικαστήριο. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι απορριπτική απόφαση εκδίδεται και στην περίπτωση που μη συμβαλλόμενοι πιστωτές αμφισβητούν τον προσδιορισμό του ποσού της απαίτησής τους από τον οφειλέτη, τον συντονιστή ή τον εμπειρογνώμονα και συγχρόνως προκύπτει ότι το αμφισβητούμενο μέρος της απαίτησης αντιστοιχεί σε ποσοστό απαιτήσεων ικανό να ανατρέψει τη σύναψη της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση που συντρέχουν οι δύο αυτές προϋποθέσεις της αμφισβήτησης και του ικανού για ανατροπή ποσοστού, το δικαστήριο εξετάζει και την τρίτη προϋπόθεση που τίθεται, δηλαδή τη βασιμότητα της αξίωσης του πιστωτή, κατά το αμφισβητούμενο μέρος της, και εάν συντρέχει και αυτή απορρίπτει την αίτηση επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών.

Οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις θα διαχειρίζονται και ακίνητα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις

Διευρύνεται ο σκοπός λειτουργίας των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, προκειμένου να μπορούν να διαχειρίζονται και ακίνητα, εκτός από χρέη, όπως προβλέπεται στο πολυνομοσχέδιο.

Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, οι συγκεκριμένες εταιρείες θα μπορούν να διαχειρίζονται και ακίνητα, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι:

– Τα ακίνητα αυτά είχαν επιβαρυνθεί με προσημειώσεις ή υποθήκες για εξασφάλιση απαιτήσεων από δάνεια ή πιστώσεις που έχουν χορηγηθεί και πλέον ανήκουν κατά κυριότητα στον εντολέα των εταιρειών και

-τα δάνεια και τις πιστώσεις προς εξασφάλιση των οποίων προσημειώθηκαν ή υποθηκεύτηκαν τα ακίνητα αυτά, τα διαχειρίζονται οι εταιρείες αυτές κατόπιν σχετικής σύμβασης με τον κύριο των απαιτήσεων.

Συμφώνα με την αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, η διαχείριση περιλαμβάνει πράξεις διοίκησης ακινήτου, δηλαδή την εκμίσθωση του, τη συντήρησή του και την επίβλεψή του, οι οποίες θα πραγματοποιούνται, όπου αυτό είναι επιτρεπτό, για λογαριασμό του κυρίου του ακινήτου.

Στο μεταξύ, γίνονται πιο εύκολες οι διαδικασίες αδειοδότησης αυτών των εταιρειών καθώς καταργείται η τριμελής Επιτροπή προκειμένου να διευκολυνθεί, από πλευράς εξοικονόμησης χρόνου, το έργο της Τράπεζας της Ελλάδος, ως εποπτεύουσας Αρχής, στην αδειοδότηση των εταιρειών. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η Τράπεζα της Ελλάδος δικαιούνται να αναζητά επιπλέον πληροφορίες από τους αιτούντες άδεια στην περίπτωση αύξησης ή μείωσης της ειδικής συμμετοχής φυσικού ή νομικού προσώπου, προκειμένου να εκφέρει κρίση για την καταλληλότητά του.

Επίσης οι εταιρείες διαχείρισης οφείλουν να τηρούν και να εφαρμόζουν τον κώδικα δεοντολογίας τραπεζών κατά τον τρόπο που ήδη προβλέπεται και για τα πιστωτικά ιδρύματα.

Οι προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου για το ειδικό μισθολόγιο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

Νέο ανώτατο όριο μηνιαίων αποδοχών για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, αντικατάσταση της ημερήσιας αποζημίωσης εκτός έδρας με μηνιαίο επίδομα 100 ευρώ για τα στελέχη που υπηρετούν σε ακριτικές περιοχές και διατήρηση των επιδομάτων αναπηρίας και κινδύνου στα σημερινά επίπεδα για ένα χρόνο, με τους συναρμόδιους υπουργούς στο διάστημα αυτό να πρέπει να εκδώσουν απόφαση για το ύψος τους και τους δικαιούχους, αλλιώς παύει η καταβολή τους, είναι μερικές από τις προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή.

¨Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση με το πολυνομοσχέδιο:

-Περιορίζονται από 20 σε 7 τα ειδικά μισθολόγια με συνένωση εκείνων με ομοειδές αντικείμενο απασχόλησης,

-«Γίνεται προσπάθεια εξορθολογισμού του προσωπικού που αμείβεται με ειδικά μισθολόγια είτε με τη συγχώνευση ορισμένων επιδομάτων από αυτά που καταβάλλονται σήμερα είτε με κατάργηση ορισμένων άλλων που στερούνται στην πραγματικότητα δικαιολογητικού λόγου χορήγησης.

Επιπλέον κατά την παρούσα αναμόρφωση θεωρήθηκε απαραίτητη η κατ” αρχήν εξασφάλιση της σταθερότητας των αποδοχών όλων των λειτουργών ή υπαλλήλων που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, και η αποφυγή της ανατροπής του επιπέδου των αποδοχών τους, προκειμένου να εξασφαλισθεί η χωρίς περισπασμούς ομαλή εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Με την κατάργηση του χρονοεπιδόματος για τα περισσότερα από τα ειδικά μισθολόγια, μισθολογική κλίμακα ανά βαθμίδα με μισθολογικά κλιμάκια. Η παραμονή στο πρώτο Μ.Κ. γίνεται για ένα έτος, ενώ η μισθολογική εξέλιξη στη συνέχεια πραγματοποιείται κάθε δύο έτη.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων ως βάση για τον υπολογισμό των αποδοχών των λειτουργών ή υπαλλήλων λαμβάνεται υπόψη ο ανώτερος βαθμός της κατηγορίας με σύνδεση των αποδοχών όλων των υπολοίπων σε ποσοστό επί των αποδοχών αναφοράς με τα αντίστοιχα έτη υπηρεσίας.Πχ στους διπλωμάτες οι αποδοχές του πρέσβη.

Για τον υπολογισμό των νέων αποδοχών του λειτουργού ή υπαλλήλου-που αποτελεί τον όρο αναφοράς για τους υπόλοιπους- λαμβάνονται υπ” όψιν οι αποδοχές στις 31-12-2016, οι οποίες αποτελούν το συγκερασμό του βασικού μισθού, του χρονοεπιδόματος καθώς και ορισμένων άλλων επιδομάτων.

Επίσης προβλέπεται η διατήρηση τουλάχιστον ενός επιδόματος το οποίο θα συνδέεται με τα ειδικά καθήκοντα κάθε κατηγορίας και θα συνδέεται σε κάθε περίπτωση με την ενεργό άσκηση των προβλεπομένων καθηκόντων του.

Στην περίπτωση που από την εφαρμογή του νέου συστήματος αμοιβών προκύψει αύξηση των αποδοχών των λειτουργών ή υπαλλήλων αυτή χορηγείται σε χρονικό διάστημα 4 ετών προκειμένου να αποφευχθεί τυχόν μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση, όπως συνέβη με το νόμο 4354/2015.

Στην περίπτωση που προκύψει μείωση αποδοχών, η διαφορά θα διατηρείται ως προσωπική, προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε μείωση στις αποδοχές των λειτουργών ή υπαλλήλων και η οποία θα μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου.

Αυτές οι αρχές και οι κανόνες θα πρέπει κατ αρχάς να εφαρμοσθούν σε όλες τις περιπτώσεις των ειδικών μισθολογίων. Παράλληλα όμως πρέπει να ληφθούν υπόψιν και οι ιδιαιτερότητες ορισμένων λειτουργών ή υπαλλήλων που ενδεχομένως δικαιολογούν την υιοθέτηση διαφορετικής αντιμετώπισης ορισμένων θεμάτων.

Για όλα τα ειδικά μισθολόγια πέραν των παροχών και των αποζημιώσεων που ρητά αναφέρονται στο νομοσχέδιο δεν δικαιολογείται η χορήγηση άλλων μισθολογικών παροχών με οποιαδήποτε ονομασία και από οποιαδήποτε πηγή με την έναρξη ισχύος του παρόντος και εφεξής.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται 4 κατηγορίες μισθολογικής κατάταξης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας ανάλογα με την προέλευση τους.

Ως χρόνος για μισθολογική εξέλιξη αναγνωρίζεται αυτός που προβλέπεται για τους υπαλλήλους που αμείβονται με τις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου καθώς και ο χρόνος φοίτησης στις στρατιωτικές σχολές ή τις αντίστοιχες των Σωμάτων Ασφαλείας και ο χρόνος απόκτησης ιατρικής ειδικότητας εφόσον η ειδικότητα αποτελεί τυπικό προσόν κατάταξης. Δεν αναγνωρίζεται σε καμία περίπτωση ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας.

Με το νομοσχέδιο προβλέπονται:

-Η χορήγηση οικογενειακής παροχής όμοια με αυτή που καταβάλλεται στους λοιπούς δημοσίους υπαλλήλους και λειτουργούς.

-Η χορήγηση επιδομάτων ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας λόγω της ιδιαιτέρας φύσης των καθηκόντων τους καθώς και της απασχόλησής τους χωρίς ωράριο εργασίας ή πέραν αυτού. Το συγκεκριμένο επίδομα προσαυξάνεται κατά 55 ευρώ για τα στελέχη που είναι έγγαμα χωρίς τέκνα και κατά 115 ευρώ για τα στελέχη που έχουν τέκνα, τα οποία πληρούν τις προϋποθέσεις χορήγησης της οικογενειακής παροχής του άρθρου 15 του ν.4354/2015.

-Σε περίπτωση συζύγων που αμείβονται και οι δύο σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος η προσαύξηση καταβάλλεται και στους δύο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι δικαιούχοι να προσφέρουν εργασία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στα καθήκοντα και στις συνθήκες που δικαιολογείται η καταβολή τους.

Σε περίπτωση απομάκρυνσης στελεχών, με απόσπαση, μετακίνηση, διάθεση ή εκπαιδευτική άδεια μεγαλύτερη των 2 μηνών από τα εν γένει καθήκοντα , τις θέσεις και τις συνθήκες,οι οποίες δικαιολογούν τη χορήγηση του επιδόματος αυτού, διακόπτεται ισοχρόνως και η καταβολή του με βεβαίωση του οικείου προϊσταμένου.

Σημειώνεται ότι η χορήγηση του επιδόματος ειδικών συνθηκών και του επιδόματος θέσης ευθύνης συνδέονται με την ενεργό πραγματική άσκηση των καθηκόντων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και συνεπώς δεν καταβάλλεται για χρονικά διαστήματα που δεν παρασχέθηκε πραγματική υπηρεσία όπως σε περιπτώσεις ενστόλων που επανέρχονται αναδρομικά στην ενέργεια ως αποκατασταθέντες με δικαστικές αποφάσεις για το χρόνο που ήταν εκτός υπηρεσίας.

Στο νομοσχέδιο διευκρινίζεται ότι «η ποσοτική διαφοροποίηση του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών μεταξύ των στελεχών των Ε.Δ και των στελεχών των Σ.Α κρίνεται αναγκαία , επειδή το αστυνομικό, πυροσβεστικό και λιμενικό προσωπικό διατηρεί την καταβαλλόμενη σήμερα αποζημίωση για κάθε ημέρα απασχόλησης πέραν του πενθημέρου- η αποζημίωση ανέρχεται μέχρι του ποσού των 184 ευρώ μηνιαίως- και το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας των μονάδων για νυκτερινή απασχόληση, το οποίο θα αντικατασταθεί με την ειδική αποζημίωση για το προσωπικό που εργάζεται κατά τις νυκτερινές ώρες, και τα οποία δεν λαμβάνουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων».

-Η χορήγηση του επιδόματος θέσης ευθύνης προβλέπεται από το βαθμό του Ταγματάρχη και άνω. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του η πραγματική ενασχόλησή τους με τα καθήκοντα της θέσης τους,

-Η ειδική αποζημίωση για το προσωπικό των Σωμάτων ασφαλείας που αποδεδειγμένα- μέσω της φυσικής παρουσίας του- εργάζεται πέραν των 5 ημερών την εβδομάδα ανέρχεται σε 46 ευρώ για κάθε ημέρα επιπλέον απασχόλησης του και μέχρι 4 επιπλέον μέρες το μήνα.

-Η ειδική αποζημίωση για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας που εργάζεται αποδεδειγμένα -μέσω της φυσικής παρουσίας του- κατά τις νυκτερινές ώρες ορίζεται σε 2,77 ευρώ. Οι όροι και οι προϋποθέσεις της εν λόγω αποζημίωσης καθορίζεται με κοινή διυπουργική απόφαση και μέχρι την έναρξη της ισχύος του παρόντος εφαρμόζονται οι υφιστάμενες διυπουργικές αποφάσεις.

Σε περίπτωση απομάκρυνσης στελεχών, με απόσπαση, μετακίνηση, διάθεση ή εκπαιδευτική άδεια μεγαλύτερη των 2 μηνών από τα εν γένει καθήκοντα , τις θέσεις και τις συνθήκες, οι οποίες δικαιολογούν τη χορήγηση των ειδικών αποζημιώσεων, διακόπτεται ισοχρόνως και η καταβολή του με βεβαίωση του οικείου προϊσταμένου.

-Μηνιαίο επίδομα ύψους 100 ευρώ χορηγείται στα στελέχη των ενόπλων Δυνάμεων που υπηρετούν ή είναι αποσπασμένα στο νομό Έβρου και στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου και Σαμοθράκης καθώς και στο ένστολο προσωπικό που υπηρετεί ή είναι αποσπασμένο στη Σκύρο. Προϋπόθεση είναι και εδώ οι δικαιούχοι να προσφέρουν υπηρεσία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στην υπηρεσία της περιοχής που δικαιολογεί την καταβολή του. Το επίδομα χορηγείται και για όσο διάστημα οι υπάλληλοι τελούν σε θεσμοθετημένες άδειες.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο επίδομα θεσπίζεται σε αντιστάθμισμα της καταργούμενης ημερήσιας αποζημίωσης εκτός έδρας που ελάμβανε μόνο το προσωπικό του ΥΕΘΑ που υπηρετούσε στις συγκεκριμένες περιοχές πέραν αυτής που δικαιούτο λόγω θέσης και βαθμού. Η καταβολή του διακόπτεται ισοχρόνως σε περίπτωση απομάκρυνσης τους για οποιοδήποτε λόγο-μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση, διάθεση από την περιοχή-.

-Τα επιδόματα αναπηρίας και κινδύνου που παρέχονται στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας εξακολουθούν να καταβάλλονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί αυτών και στο ύψος που έχουν διαμορφωθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.

Στο νομοσχέδιο ορίζεται σαφώς ότι μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός έτους από την έναρξη της ισχύος των διατάξεων του παρόντος, θα πρέπει να εκδοθούν οι διυπουργικές αποφάσεις που θα καθορίζουν το ύψος, τους δικαιούχους, τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης των συγκεκριμένων επιδομάτων.

Στην περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η παραπάνω προθεσμία παύει στο εξής η καταβολή οποιουδήποτε από τα συγκεκριμένα επιδόματα.

Υπενθυμίζεται ότι τα επιδόματα αναπηρίας και κινδύνου είναι: πτητικό, πτώσεως αλεξιπτωτιστών, καταδυτικό, υποβρυχίων καταστροφέων, δυτών, εκκαθάρισης ναρκοπεδίων, ΕΚΑΜ, ΕΜΑΚ, ΜΑΤ, ανιχνευτών, εξουδετερωτών βομβών και εκρηκτικών μηχανισμών, συνοδών σκύλων που χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση εκρηκτικών υλών και άλλων ελέγχων, ειδική αποζημίωση πυροτεχνουργών υπουργείου Εθνικής “Αμυνας και γραφείου λόγω ανικανότητας ένεκα παθήματος στην υπηρεσία.

-Για τον υπολογισμό της προσαύξησης λόγω χορήγησης εκπαιδευτικής άδειας, όπου αυτή προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις, λαμβάνεται υπόψιν μόνο ο βασικός μισθός.

-Διατηρείται το ειδικό επίδομα μετακίνησης για το αστυνομικό προσωπικό που υπηρετεί στα αστυνομικά τμήματα της Κακκαβιάς και της Κρυσταλλοπηγής.

-Διατηρείται η ειδική μηνιαία αποζημίωση που χορηγείται στο προσωπικό της υπηρεσίας εσωτερικών υποθέσεων της ΕΛΑΣ και του λιμενικού σώματος -ελληνικής ακτοφυλακής.

-Ως ανώτατο όριο μηνιαίων αποδοχών για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας ορίζεται το ποσό των 5.365 ευρώ έναντι από 4.631 που ισχύει σήμερα.

Τέλος σε αποκλειστική προθεσμία ενός έτους δίνεται η εξουσιοδότηση στους συναρμόδιους υπουργούς να καθορίσουν την αποζημίωση του διδακτικού και εκπαιδευτικού προσωπικού των στρατιωτικών σχολών και των κέντρων εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Σε περίπτωση που η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη παύει στο εξής η καταβολή της εν λόγω αποζημίωσης. Μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης εξακολουθούν να καταβάλλονται τα ποσά που ίσχυαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ



Στην ίδια ενότητα