ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Τόπος

Διαίρεση δήμου Λέσβου: Τέσσερα δεδομένα που πρέπει να έχουν στο μυαλό τους όσοι/ες ασχολούνται με τον αριθμό των νέων δήμων

Οσοι ασχολούνται με τον αριθμό των δήμων στους οποίους θα διασπαστεί ο μελλοντικός δήμος Λέσβου, είναι καλό στους υπολογισμούς και τα επιχειρήματά τους, να συνυπολογίσουν και τα παρακάτω βασικά:

Αδιαπραγμάτευτη η απόφαση της κυβέρνησης: Τα νέα όργανα της Τ.Α. θα εκλέγονται με απλή αναλογική.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ανεξάρτητα από τον αριθμό των συνδυασμών, οι δημοτικοί σύμβουλοι θα εκλέγονται (από τον πρώτο γύρο) με βάση τα ποσοστά που θα πάρει ο κάθε συνδυασμός. Αν ο συνδυασμός ξεπεράσει το 50% εκλέγει και τον δήμαρχο, διαφορετικά ο δήμαρχος πάει για εκλογή στην δεύτερη Κυριακή.

Σε κάθε περίπτωση όμως, ο δήμαρχος δεν θα έχει πια την «απόλυτη πλειοψηφία» των συμβούλων, όπως ίσχυε μέχρι τώρα, αλλά, προκειμένου να παίρνει αποφάσεις θα πρέπει να συγκροτήσει ¨λειτουργικές πλειοψηφίες», να κάνει διάλογο, συμμαχίες κλπ, σε κάθε δημοτικό συμβούλιο!

Το κεντρικό ψηφοδέλτιο θα είναι ξεχωριστό από τα τοπικά ψηφοδέλτια

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μέχρι τώρα ένας συνδυασμός, προκειμένου να κατέβει στις εκλογές ήταν υποχρεωμένος για συγκροτήσει έναν συνδυασμό για τον «κεντρικό δήμο» και από ένα συνδυασμό για κάθε ένα από τα δημοτικά ή τοπικά διαμερίσματα. Μιλάμε για εκατοντάδες ανθρώπους που έπρεπε να βρεί να συμμετέχουν στα ψηφοδέλτια κλπ.

Ο ψηφοφόρος ψήφιζε το κεντρικό ψηφοδέλτιο και ταυτόχρονα το ψηφοδέλτιο που αφορούσε στο χωριό του.

Αυτό τώρα θα αλλάξει. Τα δύο ψηφοδέλτια θα είναι ξεχωριστά, δεν θα έχουν σχέση μεταξύ τους, ο ψηφοφόρος μπορεί να ψηφίσει το ένα «κόμμα» για τον δήμο και άλλο «κόμμα» για το χωριό του!

Δίνονται αρμοδιότητες και πόροι και συγκροτούνται συμβούλια στα κατώτερα επίπεδα

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μέχρι τώρα τα δημοτικά διαμερίσματα και πολύ περισσότεροι οι κοινότητες δεν είχαν σχεδόν καμιά αρμοδιότητα και πολύ περισσότερο πόρους. Σε κάθε περιοχή (πρώην Καποδιστριακό δήμο) υπήρχε ένας διορισμένος αντιδήμαρχος και αν ήθελε ο δήμαρχος έκανε έργα στο χωριό ή όχι.

Τώρα αυτό θα αλλάξει. Σε επίπεδο κοινότητας (το πιο πιθανό) θα συγκροτηθούν εκλεγμένα τοπικά συμβούλια με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και πόρους! Αυτά τα συμβούλια, όπως είπαμε, θα εκλέγονται ξεχωριστά από το κεντρικό ψηφοδέλτιο!

Οι συνελεύσεις των πολιτών και τα τοπικά δημοψηφίσματα θα έχουν αποφασιστικό χαρακτήρα

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι μπορούν οι κάτοικοι ενός χωριού, να πάρουν μέσα από μια συνέλευση ή ένα τοπικό δημοψήφισμα μια απόφαση, της οποίας η εφαρμογή θα είναι υποχρεωτική από το όργανο διοίκησης (δημοτικό η κοινοτικό συμβούλιο)

Πλαφόν στις δημαρχιακές θητείες!

Ενα πέμπτο (που δεν το βάζουμε στον τίτλο του άρθρου) έχει να κάνει με το γεγονός ότι θα υπάρχει πλαφόν στον αριθμό των θητειών του δημάρχου. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μα ότι δεν θα υπάρχουν επαγγελματίες δήμαρχοι!

Συμπέρασμα:

Η συζήτηση για το χωροταξικό του δήμου Λέσβου και ο αριθμός των δήμων που θα προκύψουν, πρέπει να παίρνει υπόψη της αυτά τα νέα δεδομένα και όχι να γίνεται με βάση αυτά που ισχύουν στον Καλλικράτη.

Οσοι συμμετέχουν σε αυτή τη συζήτηση και όσοι επεξεργάζονται αριθμούς και προτάσεις είναι καλό να τα έχουν στο μυαλό τους και να μην κάνουν ότι δεν τα καταλαβαίνουν, δεν τα ξέρουν ή οτιδήποτε άλλο.

Πέρα από οτιδήποτε άλλο, η αναθεώρηση του Καλλικράτη αφορά ακριβώς τα παραπάνω στοιχεία και είναι αυτά που θα γίνουν έτσι ή αλλιώς!

Αυτά τα γράφουμε, γιατί έχουμε την …. ελαφρά υποψία, ότι όσοι/όσες κάνουν σήμερα προτάσεις για τους αριθμούς, έχουν στο μυαλό τους ότι τίποτα άλλο δεν θα αλλάξει παρά μόνο ο αριθμός των δήμων.

Αλλά (μεταξύ μας) είναι μακρυά νυχτωμένοι!